Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Asfalten provocerar

Publicerad den 19 januari, 201920 december, 2021

Förra året såg vi starten på en ny trend, att snöröjningen blir lite för bra. Det handlar alltså om sopsaltningen, den metod som infördes i Stockholm på test 2012-2013 och sedan permanentades.

Förra året leddes kampen mot sopsaltningen av ett, numera pensionerat, tidigare borgarråd som var med och införde metoden – men som 2018 hade glömt bort det och trodde det handlade om überplogning för cyklister. Andra politiker trodde det handlade om att cyklisterna fått eluppvärmda cykelbanor.

Läs mer: När sopsaltningen blev ett argument mot sopsaltningen

Det verkar som att de flesta som ser de anmärkningsvärda bilderna på asfaltsren cykelbana bredvid igenisad trottoar drar samma slutsats, och vi förstår att de där bilderna ser anmärkningsvärda ut. Vi vill därför göra ett försöka att berätta vad det handlar om.

Så här ser den ut, sopsaltaren

Sopsaltning heter alltså metoden, som går ut på att istället för traditionell plogning, så sopar man vägen och sprider därefter saltlake över. Det tar bort snön och förhindrar återisning. Det blir asfaltsrent. Det ser, vilket reaktionerna kanske visar, nästan magiskt ut:

Skansbron igår på kvällen. Minus sex grader ute.

När det görs rätt ska vi tillägga, vi återkommer till det.

Att vägarna är asfaltsrena beror alltså inte på att kommunen lagt stora pengar på att superploga cykelbanorna, eller eluppvärma dem, samtidigt som man lämnar trottoarerna åt sitt öde. De snöröjs också, men med traditionella metoder. Det handlar om att man använder en bättre metod på asfaltsvägarna.  Det handlar heller inte om att alla cykelbanor sopsaltas.

Att *sluta* sopsalta skulle inte spara pengar, inte heller göra det bättre för fotgängare. Det skulle bli sämre, inte minst skulle fotgängarolyckorna öka igen.

Vår inställning är att man tvärtom bör öka och sopsalta fler trottoarer också. Här ska man tillägga att längs de stråk som sopsaltas så är stora delar kombinerad gång- och cykelväg. Då sopsaltas bägge ytorna, något som utvärderingar visade halverade antalet rapporterade sjukhusbesök för fotgängare. Ni ser det på bilden ovanför, här är en till:

Foto: Jon Jogensjö

Och en till:

Strandvägen i går kväll

Och en till:

Denna dock från förra vintern. Gångväg till vänster, cykelväg till höger

Ni fattar.

Enligt kommunen är 15 mil av de 20 som sopsaltas kombinerade gång- och cykelbanor:
Från Stockholm.se

och det pågår försök med att utöka antalet trottoarer som snöröjs. Sen ska man inte ha enorma förhoppningar. De bilder vi sett som visar asfaltsren cykelbana med igenisad trottoar är alla tagna på vad vi kunnat se två enskilda ställen i Stockholm, varav det ena är Götgatan/Medborgarplatsen:

Till vänster om cykelbanan också barmark för bilister. De glöms ofta bort.

De av oss som inte bara färdas de där tjugo metrarna vet att det inte är lika bra överallt – många exempel finns här. Själv hade jag rätt varierad väg till jobbet. På Skanstullsbron blev fotgängare och cyklister hänvisade till en smal remsa runt mittlinjen:

Skanstullsbron i fredags.

På Strandvägen var det vad det verkar bara sopat, så cykelbanan var täckt av ispansar. Samtidigt hade kajen ett jämnt snölager och vanlig sand.

Sopsaltade Strömbrons cykelbana var lite som att cykla på ett istäckt månlandskap, med centimeterdjup isbark. Trottoaren däremot var jämn och fin.

Isbark i slingor=slalomspår

Längs Nybroviken var det ren ismodd – som ni kanske ser på cyklisten framför så var det ett meck att hålla balansen i isspåren:

Men fint på både trottoar och vägbana bredvid.

På hela Skeppsbron var cykelfältet borta helt. Så, vi kan alla ta en enskild sträcka och peka på hur de andra har det mycket bättre. Fotgängare mot cyklister. Förenkling så det närmar sig propaganda.

Frågan är om det verkligen är så vi skapar ett bättre trafikklimat i Stockholm.

Läs mer om sopsaltning.

Och så förra årets bästa Facebookommentar på ämnet:

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}