(Uppdaterad 2021)
Ett av de vanligaste temana i sura kommentarsfält, krönikor eller ledartexter från redaktörer med skrivkramp och närmande deadline, är gnällandet på cyklister, dessa trafikens värstingar, som skiter i alla trafikregler, cyklar mot rött och, ja spottar på vanliga människors rättskänsla.
Vi har länge försökt hävda att det inte stämmer. Att all tillgänglig forskning pekar på att cyklister är, kors i taket, lite som vem som helst. Några cyklar laglydigt som söndasskolemagistrar, några ser trafikregler mest som tips man kan förhålla sig lite fritt till.
Nu har Sonja Forward, forskare hos VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, kollat närmare på det. Stämmer det alltså, att cyklister skiter i trafikregler och kör som de vill? Så här säger hon till tidningen VTI-Aktuellt:
– Våra observationer visar inte på någon sådan generell anarki, säger
Sonja Forward, forskare på VTI.
Forskarna på VTI mätte i trafiken, totalt observerades 5857 cyklister – vilket väl får sägas vara ett förhållandevis stort dataunderlag.
De kom fram till att medelhastigheten i Stockholm ligger på beskedliga 15-25 kilometer i timmen, och att få cyklister når över 30 km/h.
Fler slutsatser:
Den sista punkten känns ju rätt anmärkningsvärd, eftersom den är livsfarlig för cyklisten.
– Vi såg cyklister som hade grönt och gjorde rätt, men bilisterna lät bli att lämna företräde trots att de borde ha gjort det.
Här kanske det finns utrymme för en informationskampanj?
–Vi såg också bilister som tog hänsyn och agerade som de skulle göra, men då tutade andra bilister bakom, berättar Sonja Forward. Det säger något om klimatet i trafiken.
Hon menar att cyklisterna är väldigt medvetna om att de är oskyddade och anpassar sig efter det. De som klagar över att det är vanligt att cyklister far fram överallt utan att bry sig om varken barn eller gamla, att de kör på trottoarer, mot färdriktningen, etcetera, ja, de har fel, säger Sonja Forward.
Vilket är det vi varit inne på sedan vi började den här bloggen 2010. Nu alltså med forskningsstöd.
Läs mer i VTI-Aktuellt nummer 1 2018 här.
Inte bara i Sverige
Men det är inte bara i Sverige som undersökningar visar att cyklister kanske inte är särskilt exceptionellt lagbrytande i trafiken. Samma sak gäller i vårt grannland, Danmark:
Av mer än 29 000 danska cyklister var det bara 4,9 procent som bröt mot trafikreglerna när det fanns cykelbana. I blandtrafik ökade siffran till 14 procent. Tidigare forskning visade att 66 procent av danska bilförare bröt mot trafikreglerna.
Och när Copenhagenize gjorde en liknande undersökning med 80 000 cyklister, blev resultatet att 5 procent bröt mot trafikreglerna.
I delstaten Florida, som knappt har någon cykelinfrastruktur alls, kom en undersökning 2018 fram till att 88 procent av cyklisterna följde trafikreglerna, jämfört med 86 procent för bilförarna.
Och precis som i Danmark, där undersökningar visar att cyklister är mer benägna att följa trafikregler när vägmiljön är anpassad efter dem, så visade en undersökning för så länge sedan som 1977 att bara 18 procent av cyklisterna stannade vid trafikljuset vid Vikingterminalen i Stockholm. När trafikljuset programmerades om till att bara slå om till rött när korsande trafik kommer, så minskade rödljuscyklandet till att idag vara nästan obefintligt.
(Toppbild: Pixabay/CC0)