Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Apropå ta på allvar så svarade Solna kommun

Publicerad den 31 juli, 201527 december, 2021

Apropå det vi skrev i veckan om att ta cykling på allvar, så fick vi svar från Solna kommun i söndags. Bakgrunden var alltså att de har målat cykelfält diagonalt över ett par vägar, mot enkelriktat och om man ska vara kritisk också väldigt nära bilparkeringar – med risk för att få en dörr uppsmälld i ansiktet när man cyklar förbi. Vi mailade därför kontaktcenter@solna.se.

Foto: Johan Lundberg
Lämpligt ur ett helhetsperspektiv. Foto: Johan Lundberg

Så här svarade de på våra frågor om det var tänkt så:

Solna svarar om cykelväg”Hej Jonas

Jag håller med om att det ser lite knepigt ut, men vad jag har förstått, så är huvudsyftet att försöka leda bort cyklisterna från gatan med spårvagnsspåren och att det har haft hög prioritet just pga olycksrisken.
 
Man kan alltid göra saker bättre, och ibland hamnar man i en valsituation och får välja den lösning som man för stunden finner lämpligast ur ett helhetsperspektiv. Så kan det ha varit i det här fallet, gissar jag.”
Jag vet inte riktigt vem min kollega Jonas är, men för att sammanfatta så håller de med, vet inte riktigt vad som har hänt, men de gissar att man gjort det för att det var ”lämpligast ur ett helhetsperspektiv”. Kanske, för de har vad det verkar inte orkat kolla med dem som planerade. Och det copypastar de till folk som frågar, #viärallajonas.
Jamendåså. Såklart. Vill man vara elak kan man väl tolka det som ett lite artigare ”Bry dig du inte om det”-svar.Vi försökte oss på ett par uppföljningsfrågor med vändande mail, men har inte hört något än.

8 svar på ”Apropå ta på allvar så svarade Solna kommun”

  1. Jonas skriver:
    3 november, 2015 kl. 2:35 e m

    Solna rekryterar!
    https://www.linkedin.com/jobs2/view/80852714?spSrc=0_7ZODk38keZwWRhetFsHh1Qj8Ohy7Bq6zRuBPA4gJzAa&clkData=0_6lbhx2IXoMbqzM2qdBNV-nbw_EAupkFg_B2ehX2HVDOhw5mfq–4KdcsSWVlxwjP0Wb0a–_041MLu2Qu64h9LbiXnuTXEgM6vo6bCcZtjdg5PQVsdaN8ZP7KydFoaBG9M1E4DnSQtO8dhr-ygjMPFFVaVkjzVjeZkdXBQR6VQ8_9URLIfOsLeLU1fzd3UG5k2axX7ywN6XNzVRx8ItDZvx6dtOsTdDp-seU-vdmPG0_GgmZlXWzM6pBxPt3_-h5aoz0WegB0boeWKEUMcy_aGUBiPm0O4nGfVThwvpPDMMgmguzUhcx4baV-eLF-UW94tjE44kVj2777wKTo1tSZekh55mIXc5SxDSpbb8QJgW3ns4Fc1DxtD618AMwQ956GY6mZrNQMUM8tjeCz3yefBEIOgcxHDzQ6WpBF8koUbsRz8VHRRxOHUL_Y-oRSfKrtN2gJ3NtKPTZQHAfWnwcPMCsXG1ibhY-2Fzz8ffNMro-YilhmRBZuy8lbefAKE4roqSvt3asMgBeXo7iz1PhSp17ji-UGTFUMbBrktagwtob7SVqq-T9iKXFLEz8cCCmujahV7sNnhsd1knhhsCDVFetgq0y1-JKSve-RuMvOlTPzDLmJHP-TfvI1s4ZPpb7x-m4ztyXbwubN0M6r8oxRy2KJs8WbCun90ThDW0I3w1uIzl48t7bUtjQSo3anSWavlWm1ekH9IhIACyhDKfmeI3chYx-7m6T4EpqNce9MXFJRYoUaNATPXnBHb_utenhxRHbi8JphSWyj6JPTApz5J73KyhmECu-GCwyMgLO4ib&trk=eml-jymbii-sponsored-job-card&bypassMobileSplashAndRedirects=true

    Laddar in …
  2. Bibliofilen skriver:
    5 augusti, 2015 kl. 9:17 f m

    Solna stad har som mål att den ska vara en av Sveriges tre mest kostnadseffektiva kommuner. år 2013 var den Sveriges mest kostnadseffektiva kommun. Det innebär att man lägger minst pengar per invånare på de kommunala verksamheterna i jämförelse med alla andra svenska kommuner. Det här syns såklart på marken så att säga. Planerar snart att flytta till Söderort och börja cykla igen.

    Laddar in …
  3. Bernhard Huber (MP) skriver:
    3 augusti, 2015 kl. 3:45 e m

    Solna har inga standardiserade lösningar för cykelinfrastruktur. Det finns ingen cykelplan, inga dokumenterade gestaltningsriktlinjer. Det mesta ordnas av entreprenören utan att Solnas trafikförvaltning lägger sig i. Sedan improviserar man i efterhand om det blivit fel.
    De senaste åren har varit ett fiasko. Trots ökad cykling och många nybyggda stadsdelar blir cykelinfrastrukturen allt sämre i Solna. /Bernhard Huber (Miljöpartiet Solna)

    Laddar in …
  4. Jonas skriver:
    1 augusti, 2015 kl. 5:10 e m

    Haha, jag visste inte heller att vi är kollegor!
    jag tänke just skicka det mailet vidare til dig eftersom det var svaret jag fick efter att ha felanmält cykelbanan och frågat om de har några kommentarer till det du skrivit här. Jag bifogade också länkar till blogginläggen.

    Laddar in …
  5. Ingrid skriver:
    1 augusti, 2015 kl. 7:33 f m

    Det är något märkligt med Solna. Jag funderar på hur ofta den här bloggen gör mig tacksam för
    1) att jag inte bor i Solna
    2) att jag inte behöver ta mig igenom Solna regelbundet
    1) en gång i veckan?
    x) två gånger i månaden?
    2) en gång i månaden?

    Laddar in …
  6. Cykel till Affären skriver:
    31 juli, 2015 kl. 2:37 e m

    Ah. Det förklarar varför det är så svårt att ta sig till ICA, som ligger precis brevid spårvagnsspåren. Det var tydligen inte tänkt att man skulle cykla till affären.
    Efter att ha bott i Göteborg ett antal år undrar jag på om det verkligen är spårvagnar som ökar olycksrisken. Spårvagnar svänger ju inte oväntat i alla fall.

    Laddar in …
  7. Arne Evertsson skriver:
    31 juli, 2015 kl. 1:46 e m

    Solna kommun svarar ofta undvikande och med ”lägg dig inte i vårt jobb”-attityd. Eller inte alls. Tyvärr. Jag har försökt få reda på vad som händer med ett cykeltrafikljus som jag felanmält för några månader sedan, men kommunen har mycket dålig koll på vad den kontrakterade entreprenören väljer att göra. Jag upplever att kommunen har svårt att ta ansvar för sin verksamhet. Uppgivenhet är känslan som sprider sig, inte bara vad gäller trafikfrågor.

    Laddar in …
  8. Richard skriver:
    31 juli, 2015 kl. 1:42 e m

    Och jag som trodde att trafikingenjörer uppskattar standardiserade lösningar som följer certifieringar, lagar och nationella regelverk.
    Nänä, i Solna gör man lite som man vill. Personen tycks inte vara en ingenjör utan snarare en ”ingen gör” med sitt mumbo jumbo svar.
    Solna försöker, om jag förstått saken rätt, mörka sin inkompetens med sina farliga cykelfält genom att i efterhand, gissar jag, hitta på genomskinliga förklaringsmodeller.
    Solna stad – kommunen som älskar bilism

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d