Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

ÄNNU EN UNDERSÖKNING! YAAAY!

Publicerad den 21 september, 20199 januari, 2022

För nästan exakt ett år sedan skrev vi:

ÄNNU EN!

Och vi som skrivit om det här ett par år, vet att de här undersökningarna  brukar komma punktligt som en klocka ungefär två gånger per år och visa  ungefär samma sak. Och resultatet bli precis samma också, att väldigt  lite görs. Eftersom att svaret på frågan hur man gör det säkert för  cyklister kostar pengar.

OCH NU HAR DET KOMMIT EN UNDERSÖKNING TILL! PRECIS LAGOM TILL HÖSTEN!

Punktlig som en klocka. DN.se skriver till exempel (ev betalvägg):

MÖJLIGT!

Samma sak Lidköpingsnytt:

Och därmed vet vi att hösten kommit, och att ännu en undersökning visar precis det som alla andra undersökningar visat. Som också nästa undersökning, framåt vårkanten nästa år också kommer visa, nämligen att det finns skäl till att:

I Sverige står cyklister för närmare hälften av alla allvarliga  trafikskador. När olyckan sker är risken att skadas 29 gånger högre för  en cyklist jämfört med när någon krockar i en bil.

(Nämligen att ingen jävel vill lägga en spänn på att fixa självklarheter som att):

Störst skillnad för cyklister skulle en kombination av olika lösningar  vara, med automatiska nödbromsar på bilar, utökad drift och underhåll  inom tätorter och förbättrad utformning av trottoarkanter och refuger.  Att så långt det går separera cyklister från fotgängare och motorfordon  kan också få stor betydelse, visar studien.

Något vi tagit upp här på bloggen sedan typ 2010. Man måste göra väl utformade vägar och sedan underhålla dem, kors i taket. Och sedan är det bra att inte blanda ihop alla trafikanter. Men sen brukar diskussionen sluta i väntan på nästa undersökning. Eftersom det kostar pengar att lösa det och, tja, det är inte lika roligt att prata då.

Joråsåatt.

Samtidigt skryter Trafikverket om miljardrullning på Facebook:

Fast glömmer att skriva att det bara gäller trafikanter med ratt.

Läs för all del också: Nollvisionen – och varför den är viktigt att känna till för cyklister. (från 2014, men inget har hänt sedan dess, så den är fortfarande aktuell)

Läs ännu mer gammal skåpmat (verkligen från flera år sedan):

SvD.se:”Cyklister allvarligt skadade av dåliga cykelvägar”

och Aftonbladet: ”Kommuner missköter cykelvägar”

VTI: Statistik över cyklisters olyckor

MSB: Skadade cyklister – en studie av skadeutvecklingen över tid (pdf)

Tipstack till Felix!

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}