För nästan exakt ett år sedan skrev vi:
Och vi som skrivit om det här ett par år, vet att de här undersökningarna brukar komma punktligt som en klocka ungefär två gånger per år och visa ungefär samma sak. Och resultatet bli precis samma också, att väldigt lite görs. Eftersom att svaret på frågan hur man gör det säkert för cyklister kostar pengar.
OCH NU HAR DET KOMMIT EN UNDERSÖKNING TILL! PRECIS LAGOM TILL HÖSTEN!
Punktlig som en klocka. DN.se skriver till exempel (ev betalvägg):
MÖJLIGT!
Samma sak Lidköpingsnytt:
Och därmed vet vi att hösten kommit, och att ännu en undersökning visar precis det som alla andra undersökningar visat. Som också nästa undersökning, framåt vårkanten nästa år också kommer visa, nämligen att det finns skäl till att:
I Sverige står cyklister för närmare hälften av alla allvarliga trafikskador. När olyckan sker är risken att skadas 29 gånger högre för en cyklist jämfört med när någon krockar i en bil.
(Nämligen att ingen jävel vill lägga en spänn på att fixa självklarheter som att):
Störst skillnad för cyklister skulle en kombination av olika lösningar vara, med automatiska nödbromsar på bilar, utökad drift och underhåll inom tätorter och förbättrad utformning av trottoarkanter och refuger. Att så långt det går separera cyklister från fotgängare och motorfordon kan också få stor betydelse, visar studien.
Något vi tagit upp här på bloggen sedan typ 2010. Man måste göra väl utformade vägar och sedan underhålla dem, kors i taket. Och sedan är det bra att inte blanda ihop alla trafikanter. Men sen brukar diskussionen sluta i väntan på nästa undersökning. Eftersom det kostar pengar att lösa det och, tja, det är inte lika roligt att prata då.
Joråsåatt.
Samtidigt skryter Trafikverket om miljardrullning på Facebook:
Fast glömmer att skriva att det bara gäller trafikanter med ratt.
Läs för all del också: Nollvisionen – och varför den är viktigt att känna till för cyklister. (från 2014, men inget har hänt sedan dess, så den är fortfarande aktuell)
Läs ännu mer gammal skåpmat (verkligen från flera år sedan):
SvD.se:”Cyklister allvarligt skadade av dåliga cykelvägar”
och Aftonbladet: ”Kommuner missköter cykelvägar”
VTI: Statistik över cyklisters olyckor
MSB: Skadade cyklister – en studie av skadeutvecklingen över tid (pdf)
Tipstack till Felix!