Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Allt fler elcyklar – nu sjunker hastigheten i trafiken

Publicerad den 6 oktober, 20155 januari, 2022

I helgen rapporterade Ekot om att allt fler elcyklar säljs under den sinistra rubriken:
Screen Shot 10-06-15 at 09.01 AM
”Fler elcyklar ökar riskerna”.
Och så kan det ju vara. Eventuellt.
Men precis som allt i världen så kan man välja att se på nymodigheter på många olika sätt. Vi tänker att när vi ändå får gissa (och här gissar vi ju alla. Ingen vet om fler elcyklar ökar riskerna i praktiken) så skulle vi valt rubriken:
Fler elcyklar sänker hastigheten
Vi tror ju nämligen inte att det främst är cyklister som byter till elcyklar och plötsligt ökar hastigheten från kanske 20km/h till de svindlade MEMILS-tokiga 25 km/h en elcykel i Sverige får erbjuda.
Vi tror att det handlar om folk som tidigare inte cyklat alls. Till exempel bilister. Som stöd till det (ja, vi spekulerar vilt nu, precis som alla andra) har vi P1 Morgon/Ekots egen enkät bland cyklisterna i Götgatsbacken i Stockholm:

Japp, han blir utskrattad när han frågar om cyklisterna någonsin övervägt elcykel. Cyklister är inte nödvändigtvis främsta målgruppen för elcyklar. Även om det kan kännas naturligt.

Här tror vi en stor del av målgruppen finns
Kanske finns potentiella elcyklister någon annanstans än i cykelbanorna?

DN skriver till exempel för rätt länge sedan:

En ny undersökning bland ­tusen bilpendlare i länet visar att 44 procent gärna skulle ställa bilen hemma minst en dag i veckan. Då skulle koldioxidutsläppen minska med 200 000 ton per år enligt beräkningar från KTH.

Det finns potential alltså. En annan som inte först ser den eventuellt ökande olycksrisken som det viktigaste att tänka på med elcyklar är Expressens Patrik Kronqvist. Han skriver i en ledare under rubriken ”Märkligt mediegnäll på gröna elcyklar”:

Enligt tyska forskare är det också framför allt bilåkandet som minskar när folk skaffar sig elcykel. Deras prognos är att tyska elcykelpendlare 2030 kommer spara in 1,5 miljoner ton koldioxidutsläpp per år, det motsvarar de totala utsläppen från en stad av Eskilstunas storlek.

Japp, vi tror mer och mer på elcykelns hastighetssänkande effekt.
Vi passar därför på att intervjua en helt fiktiv tjänsteman på Vägtrafikstyrelsen:

– Det säger sig själv att när folk slutar köra i ett fordon som har en topphastighet på kanske över 200 km/h och i stället använder ett som bara klarar 25 km/h, så sjunker hastigheten i trafiken. Vi på Vägtrafikstyrelsen hoppas ju att det här också kan innebära att andelen som bryter mot hastighetsgränserna minskar.

Läs också: Hälften kör för fort på 40-väg
Forskare: 30 km/h i stan sparar liv
Det skulle alltså kunna spara liv och sänka hastigheterna om fler elcyklade. Lite beroende på hur man ser på det.
Läs och lyssna också på:
P4 Jämtland: Elcyklar säljer som aldrig förr
P4 Kalmar: Elcyklar bidrar till att få fler att börja trampa

21 svar på ”Allt fler elcyklar – nu sjunker hastigheten i trafiken”

  1. Lars K skriver:
    7 oktober, 2015 kl. 12:33 f m

    Om man vill fortsätta gissa/spekulera/tro så kommer ju rödljuskörningen minska med fler elcyklar då elcyklisterna är mer benägna att stanna än övriga då de enklare kommer upp i fart igen. Gäller säkert även vid obevakade övergångställen också. Och om man blandar in lite ironi i det hela kan man även lägga till att reglerna kommer följas bättre då elcyklisterna till största del är före detta bilister med körkort och vana att följa trafikregler 🙂

    Laddar in …
  2. Jonas skriver:
    6 oktober, 2015 kl. 8:37 e m

    Undrar hur många trimmade elcyklar som finns där ute! Jag upplever det som att många elcyklar/cyklister kör snabbare än lagliga 25 km/h.Annars är jag mycket positivt inställd till att fler väljer detta alternativ än att ta bilen till och från jobbet.

    Laddar in …
  3. Pavel Rozenblioum skriver:
    6 oktober, 2015 kl. 11:30 f m

    En före detta kollega till mig som inte är en van cyklist skaffade sig en elcykel för pendling i Lund. Enligt honom så höll han på att cykla på folk ganska så många gånger.
    Nu var det troligen inte hans fel de flesta gångerna då fotgängare i Lund brukar springa på cykelbanor och göra en massa andra dumheter, men man kan ändå säga att det blev mindre tryggt i trafiken när han bytte från bil till elcykel.
    Å andra sidan så blir jag mycket hellre påcyklad 10 gånger med en elcykel än 1 gång med en bil även om båda håller 25km/h…

    Laddar in …
    1. Ms_Xx skriver:
      6 oktober, 2015 kl. 1:31 e m

      Det kan ju vara så att fotgängarna tids nog blir bättre på att hålla sig undan/vara uppmärksam på cykelbanor om det är mer åt ”motordrivna” fordon där, som elcyklar. Om medelhastigheten på cyklisterna stiger lite. Man kan ju alltid hoppas!
      Jag har (hu) råkat cykla på sammanlagt 4 fotgängare (alla har tvärvänt in i cykelbanan/mig utan att se sig om, jag har oftast lyckats bromsa lite innan krocken). Ingen av dem har blev skadade. Tror inte heller att de hade mått lika bra om det hade varit bilar som kört på dem…

      Laddar in …
      1. Rolf Broberg skriver:
        6 oktober, 2015 kl. 3:10 e m

        Ju fler cyklister vi blir på cykelbanorna, desto mer håller sig säkert gående på gångbanan. Kunde vi bara bli av med trottoarcyklarna också … De motverkar det tydliga intryck som vi andra ger.

        Laddar in …
    2. Rolf Broberg skriver:
      6 oktober, 2015 kl. 3:07 e m

      Jag kan tänka mig att steget från att inte cykla alls till att bekvämt
      rulla på i 25 km/tim är rätt stort när det gäller insikten om vilken
      framförhållning det kräver. Det kan nog bli en del körglädje utan att
      bedömningsförmåga och samspel hinner med riktigt.
      Det är ingen
      överraskning att en del gående har svårt att undvika cykelbanor. Även om
      de själva har största ansvaret för det så har även cyklisten ett
      ansvar. Vi kan alla göra fel även om vi inte vill. Den gången jag råkar
      gå fel är jag mycket tacksam om cyklisten har huvudet på skaft. Och vise versa.

      Laddar in …
  4. TomsR skriver:
    6 oktober, 2015 kl. 10:40 f m

    Ha, jo, för varje ökning i hastighet ökar risken för (större) skada om olycka sker.
    Men ja, på cykelbanor innebär 25 km/h (som lägsta fart för elcyklist) en ökning av medelhastighet.
    Klarar våra GC-banor det? Ja om alla anpassar hastigheten efter situationen som föreligger fungerar det.
    Större risker i praktiken, mer skador? Ingen aning.
    Snitthastigheten på pendlare ligger väl kring 21-23 km/h idag? Vad säger mätningar?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      6 oktober, 2015 kl. 10:43 f m

      Vet inte riktigt, men ”grön våg” på Götgatan i Stockholm ligger på 20 km/h, så jag kan tänka mig att det är däromkring.

      Laddar in …
      1. eriksandblom skriver:
        6 oktober, 2015 kl. 12:04 e m

        Ja mätningar visar ungefär 20 km/h i snitt. Se även länkar i kommentarerna för mer info: http://trafikistan.se/hur-fort-cyklar-folk/

        Laddar in …
  5. Tina Vincent skriver:
    6 oktober, 2015 kl. 10:23 f m

    Jag håller med dig, i det stora perspektivet. Men i det lilla, där mina barn inte längre kan varken gå eller cykla säkert på vår kombinerade cykel-/gångbana 1,5 meter utanför vår port, är det avsevärt läskigare varje morgon nu.
    På cykelbanorna på Mallorca finns en maxhastighet på 15 km/h. Kanske det vore en bra idé cykelbanorna även här? Det är 30 km/h på gatan, så där kan man ju cykla om man vill speeda upp en aning.
    Men ja, elcyklar har höjt hastigheten här. Tyvärr.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      6 oktober, 2015 kl. 10:42 f m

      Det finns en ännu enklare lösning i väntan på att cykelinfrastrukturen klarar av jethastigheter upp mot 30 km/h: att tillåta cyklister att cykla i vägbanan. Det är på gång, men verkar mala långsamt i riksdagen.

      Laddar in …
      1. Tina Vincent skriver:
        6 oktober, 2015 kl. 11:02 f m

        Man får redan cykla på körbanor ju?

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          6 oktober, 2015 kl. 11:09 f m

          Nja. Trafikförordningen 2kap 6 §: Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
          med undantaget:
          1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge
          Exakt vad ”lämpligare med hänsyn till färdmålets läge” är tvistas det om och måste avgöras i domstol. Enda gången det prövats fälldes dock cyklisten.
          Lastcyklar med fler hjul än två eller cyklar med släpkärra får cykla bland bilarna, men bara ”om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.”

          Laddar in …
          1. Tina Vincent skriver:
            6 oktober, 2015 kl. 12:43 e m

            Jo, jag känner till den klausul också. Men det är också förbjudet att köra på trottoar, tror det på den här gatan faktiskt är säkrare för alla parter om cyklar som kör fort håller sig på körbanan hellre än omkörningar via gångbanan.
            Min poäng är att många cyklar, inklusive elcyklar, håller en hastighet som är mer i paritet Stockholms gatustandard på 30 km/h, än det tempo som hålls på gångbanor och långsamma cyklister.

            Laddar in …
      2. Robert Andersson skriver:
        6 oktober, 2015 kl. 1:30 e m

        Riksdagen verkar vara klara, dock så är det regeringen som bestämmer vad som ska vara i trafikförordningen. Så troligtvist så segar det på något departement.

        Laddar in …
        1. Rolf Broberg skriver:
          6 oktober, 2015 kl. 2:53 e m

          Vad menas med att cyklar ska spärras vid 10 km/h?

          Laddar in …
          1. Robert Andersson skriver:
            6 oktober, 2015 kl. 3:33 e m

            Tänkte mig en regulator som slår över på friläge när hastigheten uppnås.
            Var mest ironiskt menat, att övriga trafikanter tycker att cyklar går för fort. Lika så med motorcyklar, mopeder, lastbilar och bussar.
            Trafikverket har ju nu publicerat att de önskar sig spärr på motorcyklar vid 130 km/h, för att rädda liv.
            Att jag hittade på 10 km/h är nog för att man vill ha cyklar på smala gcm-vägar. 7-15 km/h brukar anses vara det man ska cykla i.
            Nu finns det förstås inget krav på cykeltillverkarna.

            Laddar in …
    2. Oswald Gröön skriver:
      6 oktober, 2015 kl. 5:23 e m

      Varför kan de inte gå eller cykla säkert, bryter de mot trafikreglerna titt som tätt?

      Laddar in …
      1. Tina Vincent skriver:
        7 oktober, 2015 kl. 7:48 f m

        Nej, men det är en smal gång/cykelbana med mycket cyklister i höga farter. När dessa kör om varandra görs det på gångbanedelen. Farligt när vi går.
        När vi cyklar är det nästan ohållbart på cykelbanan då vi håller låg hastighet jämfört med många. Många skriker att vi ska flytta oss. Är vi på gångbanan och cyklar blir fotgängarna irriterade, plus att ja själv tycker det är pedagogiskt fel att lära barnen att de ska cykla bland fotgängare.

        Laddar in …
        1. Arne B skriver:
          7 oktober, 2015 kl. 1:27 e m

          Om cykelbanan löper 1,5 m utanför er port är det ju helt felgjort.

          Laddar in …
  6. knight22 skriver:
    6 oktober, 2015 kl. 9:30 f m

    En grov uppskattning där jag bor är att ca 30-40% morgonpendlar på elcykel. Det är troligen människor som tidigare inte velat cykla pga det är jobbigt när det blåser motvind, de vill inte komma fram genomsvettiga, en vanlig cykel har känts för långt m m. De problemen slipper man med elcykel.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d