I Flen är det inte som i andra kommuner. I Flen finns inte bara ”cykelbanor” eller ”gång- och cykelbanor”. Här finns också ”sammanfallande gång- och cykelbanor”. Som alltså inte är att förväxla med ”gemensamma gång- och cykelbanor”.
Vad är det för speciellt med ”sammanfallande gång- och cykelbanor”? Jo, där gäller särskilda trafikregler. På en ”gemensam gång- och cykelbana”, alltså en bana där cyklister och fotgängare samsas om utrymmet, gäller enligt Trafikförordningen att:
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.
Men på en ”sammanfallande gång- och cykelbana” gäller istället att (från Flens hemsida):
När du går och cyklar finns det några grundtankar för att det ska bli enklare och säkrare för alla. På en sammanfallande gång- och cykelbana ska du som cyklar vara närmast vägen och du som går ska vara längst ifrån vägbanan.
Trafikens grundtankar är ju viktiga, eftersom det gör att alla som rör sig i trafiken har en grundförståelse för vad som gäller. Reglerna blir tydliga för alla och det ökar möjligheten till samspel. Det i sin tur ökar trafiksäkerheten. I Sverige gäller alltså sedan ett par år att när man cyklar på en gemensam gång- och cykelbana så håller man till höger. När man går, håller man till vänster. Om gång- och cykelbanan är separerad, till exempel med vit linje, så gäller andra regler – då ska cyklister hålla sig på sin sida av separeringen och gående på sin.
I Flen däremot gäller alltså inte detta, eftersom de har den unika konstruktionen ”Sammanfallande”. Kommunen exemplifierar med banan som går längs Drottninggatan i kommunen. Där ser det ut så här:
Det är här vi blir lite förvirrade. Vi hade såklart förväntat oss att skyltningen skulle vara ”Påbjuden sammanfallande gång- och cykelbana”. Men någon sådan finns inte, eftersom det här bara finns i Flen och kommuner strikt taget inte får hitta på egna trafikskyltar (även om vi haft ett par exempel på bloggen där de gjort det ändå).
Istället används skylten D7 ”Påbjuden gång- och cykelbana”. Om vi läser texten för vad som gäller där så står att:
”Märket anger banor som är delade genom vägmarkering, skiljeremsa eller liknande i en del för gående och en del för cyklande. Symbolernas placering på märket anger vilken del av banan som är avsedd för gående respektive cyklande.”
Och som synes på Streetview bilden ovan, så finns ingen separering. I resten av Sverige hade det betytt att vägen var felskyltad. Är det separerad gång- och cykelbana så ska den också vara separarerad. Är det inte det, så är det en gemensam gång- och cykelbana och ska skyltas som sådan, alltså med D6:
Så, för att sammanfatta:
I Flen har man hittat på en egen vägtyp, där gående ska gå längst från vägen, cyklister ska hålla sig närmast vägen. Den skyltas med skylten för ”Separerad gång- och cykelbana”, där trafiken egentligen alltså ska separeras från varandra, men utformas i stället som en ”gemensam gång- och cykelbana”, men kallas för ”Sammanfallande gång- och cykelbana”. Som bara finns i Flen.
Rörigt, jamenvisst. För gång- och cykeltrafik kan man hitta på lite som man vill. Det enda vi inte fattar är varför de inte bara separerat den. Har de ont om vit färg i Flen?
Läs också:
Jönköping hittar på egna övergångsställen