Ja, vi postade ju tidigare idag om ytterligare en stolpe i en vägbana. Men, sen blev ju frågorna fler – hur är det tänkt att man ska cykla egentligen?
Så här ser det alltså korsningen ut:
Och nu blir det lite frihandsritande. Så här inbillar man ju sig att man skulle cykla:
Men då blir det ju knepigt med trafikljusen och cykelpassagen som ligger precis bredvid. Vår gissning är att samma sak hänt här som hände när Stadsgårdsleden byggdes om och en stolpe hamnade mitt i körbanan där:
Nämligen att projektet att bygga ny cykelbana sträckte sig fram till, men inte hela vägen, korsningen. Och att korsningen i sig inte fanns med i instruktionerna. Så då lät man allt befintligt helt enkelt vara. Då skulle alltså Engelbrektsgatan fungera så här:
Det vill säga, nya cykelbanan är inte ihopkopplad med befintlig infrastruktur eftersom byggarbetet bara omfattade sträckan fram till kanten. Man får alltså fixa det själv genom att cykla lite slalom mellan stolparna och också en sträcka (röd) cykla mot trafiken några meter för att sedan vända nittiograder åt vänster och slinka in mellan stolpen mitt i körbanan och den heldragna linjen.
Eller så är det tänkt på något helt annat sätt. Eller inte alls. Här en bild på helikopter på Mars igen, lite för sinnesron:
Läs för all del också:
Jämför man med ritningarna från beslutet verkar det bara som att överfarten inte är målad på rätt ställe. Dock märkligt med stolpen, som till och med är med på ritningen.
https://insynsverige.se/stockholm-trafiknamnden/protokoll?date=2020-06-11#record-12
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1986794