Vi läser i Mitt i att polisen gett ”rekordböter” till ”cyklister” på Skeppsbron idag. Vi såg faktiskt poliserna stå beredda. Ni ser det på bilden här, en motorcykelpolis som står bakom ett antal gröna… cyklar. För som ni vet är en elscooter en cykel, och de som åker på dem är cyklister. Vilket föranleder dagens inlägg.
Enligt Mitt i gavs ”rekordmånga böter”:
Här finns en del frågor som vi inte riktigt orkar ta just nu, som till exempel vari rekordet består? 24 000 kronor i böter på 55 minuter är ju mindre än 2018 års kontroll (också redovisat av Mitt i) med böter till 20 cyklister (=30 000 kronor) på 25 minuter. Men, vi läser på polisens twitter att:
”Det ska sägas att bland dessa ”cyklister” var flertalet elsparcyklar, vars förare jag ofta märkt inte förstår eller inser att trafikregler gäller även dom”.
Så här kan man konstatera att det förmodligen alltså var en mindre del av ”cyklisterna” som faktiskt ”trampade” mot rött. De flesta åkte mot rött. Eller körde.
Men inte heller det var det som fick oss att fatta pennan, eller snarare tangentbordet. Det kunde lika gärna ha varit cyklister hela bunten, det brukar cyklas mot rött rätt friskt där, precis som det inte sällan går fortare än 30 respektive 50 km/h bland motortrafiken i samma område.
Det vi tänkte på snarare var att vad en ”cykel” är och därmed vad ”att cykla” är, inte längre är lika glasklart som förr.
En skateboard till exempel är ingen cykel. Ett påstående som kanske inte får någon att höja på ögonbrynen. Att sparka sig fram på en bräda är inte att cykla.
Men sätter du elmotor på en skateboard, ja då är det inte längre en skateboard. Du skejtar inte längre. Då är det en cykel. Du cyklar alltså eldriven longboard. Du är cyklist. Självklart (<<.—- OBS! IRONI!).
”En elektrisk skateboard /longboard klassas som en cykel”
Och att stå blickstilla på en bräda som färdas på bredden, det är också att cykla.
”En hoverboard klassas som cykel, vilket innebär att samma trafikbestämmelser gäller som för vanliga cyklar. De ska vara utrustade med broms och ringklocka. Vid färd i mörker ska fordonet ha reflexer framtill, baktill och på sidorna och belysning fram och bak. Barn under 15 år måste använda hjälm.”
Att stå still på två plattor och färdas i trafiken, även det är att cykla. På en cykel.
Och att stå och luta sig svagt framåt i trafiken, ja det kan också vara ”att cykla”.
”En segway klassas som cykel, vilket innebär att samma trafikbestämmelser gäller som för vanliga cyklar. De ska vara utrustade med broms och ringklocka. Vid färd i mörker ska fordonet ha reflexer framtill, baktill och på sidorna och belysning fram och bak. Barn under 15 år måste använda hjälm.”
En klassisk enhjulig cykel däremot är… ingen cykel. Den är ett lekfordon.
För att den ska räknas som cykel måste den vara eldriven eller ha elassistans. Så en enhjuling som man faktiskt trampar på och som drivs uteslutande av muskelkraft… ingen cykel.
Man kan konstatera att definitionen av ”cykel” och ”att cykla” nu är så bred att den i praktiken är meningslös. Och att när myndigheterna står inför ett nytt enpersonsfordon, ja då skyfflar de in de i kategorin ”cykel”. Så tar vi fika på det. Det hela känns som nidbilden av en ”boomer” som är helt ur takt med världen och känner sig översköljd med obegripliga nymodigheter. VAD ÄR DETTA FÖR NÅGOT? En ”hoverboard”? Ett ”air wheel”? ALDRIG, det där är en… en… cykel. Såklart.
Men kanske kommer det piggare förmågor till de statliga instanserna framöver som tar sin uppgift lite mer på allvar. Så kanske en ”cykel” kan återgå till att vara just en cykel. Även om det blir jobbigare att få till rekordrubriker.
Enligt transportstyrelsen räknas elcyklar som inte ger krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h och som endast ger kraft vid trampning som just en cykel. Då är det ju mycket märkligt att t ex Naturvårdsverket inte anser att en elcykel är en cykel, utan hävdar att köra elcykel ingår inte i allemansrätten! Den kan ju inte samtidigt vara en cykel och ett motorfordon!
Är det möjligt att framföra en cykel av typen elektrisk skateboard eller hoverboard utan att bryta mot Trafikförordningen 6 kap 2 §? ”Cyklande och mopedförare skall hålla minst en hand på styret.”
Eftersom förare av cykelklassade elfordon utan pedaler räknas som gående när de rör sig i gångfart (Trafikförordningen 1 kap 4§), beror andra trafikanters väjningsplikt gentemot dessa (t.ex. på övergångsställen) på vilken hastighet de så kallade cyklisterna/så kallade fotgängarna håller för tillfället?
Nej, du blev inte omcyklad igen. I det ögonblick manicken passerar hastighetsgränsen som är en del av definitionen (20/25km/h). slutar den vara en ”cykel med hjälpmotor”. Då blir den sannolikt… en moped eller lätt motorcykel. Och måste
1. skattas
2. besiktigas
3. typgodkännas
4. framföras av någon med relevant körkort
Precis som en ”trimmad moped” inte längre är en moped. Utan en motorcykel av något slag.
Så… nej. Du blev omkörd. Av någon som överhuvudtaget inte fick köra där hen körde med det fordonet.
Den är latjo!
Och jag är ingen expert, så vet du bättre, snälla rätta mig!
Nejmen det stämmer. Går det för fort, så klassas det omedelbart om till något annat. Myndigheterna brukar säga att ”då är det en moped” eller till och med ”motorcykel”, men det är nys eftersom sådana kräver typgodkännande. Svaret borde vara ”men då är den olaglig”…
Oavsett typ av fordon – klart vi behöver lagar som reglerar rätt och fel.
Men, hur skulle det vara om vi satsade lite mer på SUNT FÖRNUFT och HÄNSYN?
Bra beskrivande artikel, men man vågar väl utgå från att inte alla kan lagen – inte ens fotgängarna 😉