Vi skrev för ett tag sedan om hur bilen som fordon med åren blivit större och större. Där tog vi upp en del om döda vinkeln och när Cyklistbloggen härom veckan hyrde bil och fick en av de större modellerna så var vi ju tvungna att testa själva.
Och här ska vi säga att det är en sak att se sidbilder på amerikanska SUV:ar som har massor osynliga barn framför och en helt annan sak att uppleva det i verkligheten. Det är lite omskakande att sitta där bakom ratten själv och inse att det finns ett barn där men barnet syns inte. Och det skulle mycket väl kunna få plats rätt många barn till.
Så, som cyklister, som föräldrar som cyklar med barn, som fotgängare vill vi bara säga – tänk på att att du och ni rör er i en trafikmiljö som ni delar med förare som göms, om man ska vända på perspektivet, bakom döda vinklar, bakom A-stolpar och krympande fönsteryta inte sällan försedda med soldämpande filter som också gör det svårare att uppfatta omgivningen.
Underskatta inte hur väl gömda de är och hur farligt det är för dig.
Och på det temat noterar vi att diskussionen om att detta skulle behöva ändras på egentligen inte förs. Tvärtom handlar det oftare om hur vi som oskyddade trafikanter, cyklister, fotgängare, barn och gamla, skasynliggöras bättre. Med reflexvästar, färgglada kläder, eller som nu senast i USA där president Biden fått igenom ett bauta-infrastrukturspaket, där en del var att arbeta för att förse fotgängare och cyklister med ”elektroniska fyrar”, ”beacons”, som framtidens smarta bilar kan läsa av:
”This states that the U.S. National Highway Traffic Safety Administration, along with the Intelligent Transportation Systems Joint Program Office and the Federal Highway Administration, will “expand vehicle-to-pedestrian research efforts focused on incorporating bicyclists and other vulnerable road users into the safe deployment of connected vehicle systems.””
Tanken är alltså att alla ”oskyddade trafikanter” ska förses med en elektronisk blipp, en ”fyr”, som bilarna, alltså inte förarna, ”ser” och därmed gör det säkrare för alla.
Det låter ju jättebra, tills man tänker mer på det. Glöm inte ta med din elektroniska blipp när du ska ut och gå! ”Hade hon elektronisk blipp med sig eller är det hennes eget fel att hon blev påkörd?” ”Kör du gammal cykel utan blipp? Är du självmordskandidat eller?”
Hur gör man med alla barn? Om man till exempel tänker att barnen får sina elektroniska blippar insydda i kläder, vad händer om de ger sig ut utan jackan, eller mössan som har blippen insydd?
Frågeställningarna blir ju rätt många, inte minst principen att skjuta över ansvaret på just de oskyddade trafikanterna, som i praktiken fritt ska kunna röra sig i trafiken som idag, utan att utgöra någon fara för någon annan än sig själva. Och då har vi inte gett oss in på integritetsproblematiken med att till exempel göra alla oskyddade trafikanter, inklusive barn, potentiellt spårbara.
Eller som en forskare i artikeln säger:
“We know from research that detecting cyclists is one of the hardest things that autonomous vehicle developers have had to face. Beacons may increase the risk for cyclists because, if they give drivers the message that the car is watching out for cyclists, but the car is actually not doing that particularly well, then we make the situation for cyclists more dangerous.”
”Fyrar kan öka risken för cyklister eftersom de riskerar att få förarna att tro att bilen håller koll på cyklister, men bilen gör det i verkligheten inte särskilt bra.”
Forbes avslutar med:
”Furthermore, “road safety” has often meant in practice “get out of the way of cars” and, historically, it led to people on foot retreating from the street.”
Vilket leder oss rakt in på ämnet A-traktorer som vi skrev om för ett par månader sedan. A-traktorer är alltså vanliga bilar som går långsamt och därmed får även unga utan bilkörkort köra dem. Men, lite som cyklister, då hamnar de i vägen för snabbare bilar och folk blir sura. Riktigt sura.
Men på temat ”UR VÄGEN” har nu Trafikverket hittat en lösning, åtminstone i Piteå:
Oh, en egen väg alltså. Nope. Den är inte egen väg:
”Trafikverket planerar för en väg mellan Öjebyn och Norrfjärden där både A-traktorer, cyklister och fotgängare ska samsas. Syftet är att få bort oskyddade trafikanter och långsamtgående fordon, som A-traktorer, från E4.”
Yes, ”lösningen” är såklart att få bort hindren ur vägen, så att biltrafiken inte störs – så får A-traktorer, i praktiken bilar med strypt maxhastighet till 30 km/h, fotgängare och cyklister helt enkelt samsas på en mindre parallellväg. Problem solved. Hur lätt det kommer vara att trafiksäkert samsas för oskyddade trafikanter och stora bilar, trots strypt hastighet, framgår inte.
Här är förresten ett exempel på hur en A-traktor faktiskt kan se ut.
Så, trafiksäkerhet år 2021 är alltså fortfarande att biltrafiken ska påverkas och behöva involveras så lite som möjligt. På med reflexer och reflexvästar, färgglada kläder, sprayfärg (!) och elektroniska fyrar till alla, och ur vägen. För vad skulle man annars göra?
Så löser vi nollvisionen.