Ja, ännu en stolpe, eller ja, i det här fallet en hel reklampelare, har placerats i cykelbanan.
Det kan ibland vara svårt att veta var cykelbanan går, så vi markerar tydligare – och här försöker vi använda det regelverk som Stockholm säger sig arbeta efter:
Även om vi höftar det där med 0,4 meters avstånd i sidled till hindren:
Här ska sägas att Trafikkontoret verkar nöjda med denna placering, men Clear Channel som annonserar har sagt att de vill få skylten flyttad.
Men det här är ju inte enda stolpen vi sett placerad i cyklisters vägar i Sverige och varje gång det dyker upp en stolpe i cykelbanan så behöver vi googla tillbaks på bloggen för att sätta in den nya, enskilda, stolpen i en kontext – att det inte handlar om en enda stolpe, utan att det handlar om hundratals. Som sätts mitt i gatan, eller ja, cykelbanan. Och här ska man komma ihåg att för annan fordonstrafik så händer detta inte, eftersom det finns tvingande regler som förbjuder det. Man vill ju inte skapa sämre trafiksäkerhet liksom. Men ingen överhuvudtaget driver frågan om det kanske skulle behövas för cykeltrafiken heller. För varför skulle det behövas? Vi kan väl lära oss till nästa gång istället?
Eller om vi ska vara mindre retoriskt dryga: Det är så otroligt, otroligt märkligt att det inte finns någon opinion överhuvudtaget utanför cyklisternas egna forum, för att det här måste åtgärdas. För att det här är ett problem. För att folk skadar sig.
Så det här är en megapost med bara stolpar. Så kan vi länka till den här istället. Och eftersom cykelvägar inte alltid är tydliga försöker vi markera med rött också här. Varning alltså, här nedan följer bara bilder på stolpar i cykelbanor. För att visa hur jäkla systematiskt och omfattande det är.
Och då är detta bara de bilder vi pallade med att sitta och photoshoppa rött på och vi begränsade oss till stolpar – och tog tex inte med grindar eller träd. Ni får hojta om ni tycker det behövs fler.
Läs mer om stolpar.