Vi läser i Göteborgsposten att det sprillans nya cykelgaraget för sexhundra cyklar ekar tomt. Och frågan ställs såklart, varför gör det det?
Ja, vi har ingen aning, men vi beger oss raskt till Facebookgruppen Cykla i Göteborg och läser bland kommentarerna:
”Ett typiskt exempel av att bygga för cykling där det är enkelt. Inte där det behövs. Hade parkeringshuset satts vid centralstationen hade den varit full.”Nejnej, där är trångt, där kan vi inte bygga. Vi sätter den vid Gamlestaden, för där går så många (fjärr)tåg som cyklister kan tänkas ta!” Eller nåt. Nu säger de såklart ”se, vi bygger ju jättefint för cyklister, varför kommer de inte?! Det är ingen idé, bara att skita i dem.””
”Har man fortfarande inte fixat ställ som det går att låsa fast cykeln ordentligt i?!”
inte vad jag vet”
”Det står i a f en cykel där. Lämplig plats för övervakningskameror.”
”Min elcykel blev stulen från där . Litar inte på den ställe. Fick ingen extra hjälp från någon . Från och med nu har jag den låst i min kontokällare istället.”
Vi minns hur det gick till i Stockholm när ett av de första garagen kom till, Älvsjögaraget. Det låg på en plats där många cyklister hade rimlig anledning att vilja parkera sin cykeln – vid en stor pendeltågstation med mycket kollektivtrafik. Fyrahundra platser skulle det bli. Men redan något år efter garagets öppnande varnade polisen för att använda det. I snitt stals en cykel varannan dag. Ställen var felutformade, övervakningskamerorna var inte inkopplade.
Läs mer om det här:
Samtidigt har Malmö lyckats väl med sina garage, bland annat ett på Malmö Central.
När vi för ett par år sedan hörde av oss till polisen i Malmö så visade sig stöldrisken vara betydligt lägre i garagen där än det som då fanns vid Älvsjö i Stockholm.
Vilket för oss till nästan punkt: Varför har man cykelgarage överhuvudtaget?
Vad är cykelgaragen till för?
Vi menar att ett av de stora felen kommuner gör när de anlägger cykelgarage är att de bygger dem utifrån samma principer som de bygger bilgarage. Men behoven hos användarna ser helt olika ut.
En cykel är inte alls svår att förvara, de går att ställa den nästan var som helst eftersom de är yteffektiva. Med bilar är det tvärtom, och där är garage/parkeringsplats viktig för att överhuvudtaget kunna lämna bilen. En cykel kan ju till exempel i värsta fall förvaras på så små ytor som en balkong.
Ett cykelgarages viktigaste funktion för cyklister är att minska stöldrisken. Därför är de till exempel extra viktiga vid stora målpunkter som tågstationer eller omlastningsplatser för växling till kollektivtrafik. Ska man cykla till tåget för att sedan åka vidare, vill man vara säker på att cykeln står kvar när man kommer tillbaks igen. Och ska man lämna sin cykel i en offentlig miljö där det rör sig extra många människor, så vill man att platsen man lämnar den upplevs som trygg och säker.
Här fyller alltså cykelgaragen ett efterfrågat behov. I nästan alla undersökningar är ”stöldrisk” en av de viktigaste faktorerna till varför folk helt avstår att cykla. Men, garage som står på fel plats eller inte erbjuder ett tillräckligt upplevt stöldskydd, blir alltså meningslösa. De står tomma.
Är garaget inte utformat stöldsäkert kan man lika gärna ställa cykeln på gatan. Det är också lättare, man behöver inte baxa in cykeln i en särskild lokal för att förvara den. Därför är utformningen av garaget också viktigt. Det ska vara lätt och enkelt att ta in sin cykel i garaget. I Nederländerna (suck) till exempel går det ofta att cykla direkt in i garaget.
Vi ska säga att vi inte varit i cykelgaraget i Gamlestaden i Göteborg. Så vi vet inte om ställen är rättutformade, det vill säga så att det går att låsa fast cykeln i ramen, om det finns, inkopplade, övervakningskameror, om det är lätt att ta in cykeln, till exempel så att de övre våningarna är tillgängliga genom rimligt branta ramper och inte som ibland via trappor med ledskena. Vi vet heller inte om den valda platsen för garaget är en sådan plats där cyklister kan tänkas faktiskt behöva parkera cykeln.
Ni som cyklar i Göteborg får gärna fylla i i kommentarsfältet eller på vår Facebooksida. Men, att anlägga ett cykelgarage är alltså inte samma sak som att anlägga ett bilgarage. Gör man det, så riskerar man att få besviket se ut över tomma, förmodligen dyra, cykelställ.
Helt i onödan.
Läs också:
Så som de beskriver det själva (https://vartgoteborg.se/trafik/goteborgs-forsta-parkeringshus-for-cyklar-har-oppnat/) låter det som att mycket är rätt tänkt (förutom att det inte nämns något om bevakning). Men åsikterna verkar ju gå isär om låsmöjligheterna, så det kanske är utförandet som brister?
Inledningsvis gick det inte att låsa fast ramen. Sedan har man eftermonterat fästen så att det numera går att låsa fast ramen.