SNABBKOMMENTAR: Vi läser i DN att regeringen, eller i alla fall delar av den – i synnerhet är infrastrukturministern som normalt hanterar… infrastruktursatsningar, förvånansvärt frånvarande – vill ändra på några trafikregler. Vi har inte sett förslaget ännu, utan bara läst DNs korta artikel och här får vi gissa lite. DN skriver att:
En delredovisning av utredningen, som gäller att tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat och regler om säker omkörning av cyklister, ska lämnas till regeringskansliet senast den 31 mars.
En gissning här är att regeringen faktiskt inte avser att cyklister ska kunna cykla mot enkelriktat, utan att det ska vara möjligt för väghållaren att på särskilda platser sätta upp ”gäller ej cykel” där det i övrigt är enkelriktat.
Det här blev det ju lite hallabaloj över när Stockholm försökte sig på att fixa till det – även om Stockholm inte på något sätt var vare sig först, eller ensamma om att göra det. Det här är en vettig förändring, inte minst visar olycksstatistiken att det kan göra det säkrare för cyklister.
Enligt DN är det fler grejor som ska utredas:
- EDIT: Nej, här ska Transportstyrelsen bara ”analysera”.
Möjlighet till ”allgrönt”, det vill säga att i korsningar ge alla cyklister grönt samtidigt. Bakgrunden är alltså att trafikljus syftar till att reglera framkomlighet för biltrafiken och därmed behöver den inte också omfatta cykeltrafiken. Eller tvärtom, att trafikljus anpassade för biltrafiken sänker framkomligheten för cykeltrafiken och det var alltså inte meningen. Det här är ett sätt att ändra på det. - EDIT: Nej, här ska Transportstyrelsen bara ”analysera” om behov finns att ändra. Ett (eventuellt) förtydligande vad gäller reglerna kring om cyklister får cykla i bredd.
- Förändring av reglerna för säkert omkörande av cyklister (en gissning är att det handlar om en reaktion på VTI:s förslag).
- Möjlighet att tillåta cyklister att svänga höger när det är rött. Vilket till exempel skulle minska risken att bli ihjälkörd av högersvängande lastbilar.
- EDIT: Det finns en ”allmän” punkt också: ”utreda behovet av andra ändringar av trafikregler som kan medföra att andelen som reser med cykel kan öka.”. Här får Transportstyrelsen alltså fria händer att själva komma på grejor. Kanske kommer de på det vi saknar här nedan:
Det vi saknar är såklart den där riktiga översynen av Trafikförordningen – i synnerhet kring reglerna där cykelvägar korsar både andra cykelvägar men också allmänna vägar. Vi har skrivit om det här och herrejösses här är några till:
För att bara ta ett axplock av allt vi skrivit. Men det är bra att det blir av och vi får väl följa upp och se att det faktiskt resulterar i något konkret. Det vi inte saknar i regeringens uppdrag till Transportstyrelsen är deras smygförsök att i en helt annan utredning, om elscootrar, försöka smyga in en ändring så att cyklister inte längre skulle få färdas på allmän väg, och att ”cykelpassagen” skulle bara avskaffas. Vi hoppas alltså att de förslagen nu är begravda för gott och inte dyker upp i det här utredningsuppdraget.
Och vi noterar också att Transportstyrelsens utredning inte ska vara helt klar förrän i oktober nästa år. Alltså efter valet, då en helt annan regering sitter vid makten (eventuellt, i valet 2018 tog det ju rätt lång tid innan ny regering faktiskt var på plats).
Försiktigt positiv, med betoning på försiktigt. Transportstyrelsen tillhör inte de myndigheter jag har störst förtroende för när det gäller cykling.
Yupp, lite samma här. Vi håller tummarna. Ett steg framåt är det iaf att det kom ett utredningsuppdrag.