Vi läser i Sydsvenskan att regeringen nu så här något år innan mandatperiodens slut bestämt sig för att ta fram ett nationellt mål för cyklingen. Det här var ju något vi skrev om förra sommaren när vi läste nationella cykelbokslut att:
”Det är ju lite märkligt att det övergripande syftet, det här med att få folk att cykla, inte har ett mål satt. Hur många ska cykla i Sverige? Hur mycket ska cyklingen öka?”
Nu har regeringen alltså bestämt sig för att lyssna på oss (ja, eller i ärlighetens namn är vi väl vare sig först eller ensamma om idén…) och ta fram ett mål. Av någon anledning är det dock finansmarknadsministern som släpper nyheten, inte infrastrukturministern. Är inte infrastrukturdepartementet inblandade funderar vi. Finansmarknadsminster Åsa Lindhagen säger dock till TT att:
– Får vi ett mål på plats kan vi styra mer mot att på olika sätt stimulera cykling och se om vi uppnår målet, och gör vi inte det behöver vi stimulera ännu mer, säger Lindhagen.
Och det låter ju bra. De som får i uppdrag att ta fram målet blir Statens väg- och transportforskninsinstitut, VTI, vilket borgar för att det blir ordentligt gjort. Sen är väl frågan om målet också kommer med någon form av uppdrag till andra myndigheter, till exempel till Trafikverket och Transportstyrelsen, att mer konkret verka för bättre förutsättningar för cykeln som transportslag.
Och på temat gamla surdegar noterar vi också mer lokalt att Stockholm stad vill göra något åt parkeringssituationen på Centralstationen. Vi citerar ur Dagens Nyheter:
Cykelbudgeten förstärks med drygt 300 miljoner kronor till fler cykelbanor, bättre skyltning och fler cykelparkeringar. Bland annat ska ett pendelstråk målas i avvikande färg i ett pilotprojekt och Centralstationen får ett nytt cykelgarage för 1 600 cyklar.
Sextonhundra cyklar är rätt mycket. Vi hoppas att staden har lärt av sina misstag, vi minns till exempel parkeringshuset vid Älvsjö station som polisen bara något år efter öppnandet varnade cyklister från att använda. Vi minns också floppen med parkeringen vid Centralen, som stod tom ett par år och sedan i stillhet avvecklades.
Vi minns också att parkering vid Centralen har det lovats förr, men väljer att hoppas och se framför oss Malmös cykelparkering, snarare än Älvsjö:
Eller varför inte, suck, Amsterdams nyöppnade med plats för 2000 cyklar, och detaljer som skyltar som visar lediga platser.
Slutligen noterar vi också att Stockholms stad lyssnat på oss och tänker göra något åt pendlingsstråket vid Danvikstull. Inte ett decennium för sent. Trafikborgarrådet Daniel Helldén till DN:
– Vi har en lista över alla stråk där det är utpekat att det behövs åtgärder. Danvikstull är på tok för smalt, det nästan så att man får skämmas när man ser bilder därifrån. Men där har vi ett förslag som vi jobbar med just nu.
Vi håller andan, förra gången kommunen lovade att fixa det var 2014 och då blev det inte av. Men, vi hoppas ju.
Det känns lite som att Helldén försöker lämna ett ordentligt legacy nu när han ska gå vidare, så jag har höga förhoppningar faktiskt! Men är också glad att jag inte längre cyklar förbi Danvikstull.
Nej, hur har det gått – hittade du en bra sträckning från nya orten?
yay!!!