Mitt mellan Gamla Stan och Riddarholmen ligger Centralbron inklämd, en av de många motorleder som byggdes i 60-talets bilyra. Samtidigt försvann stora delar av den kanal som låg mellan öarna, Riddarholmskanalen.
Moderaterna gick till val med löftet att gräva ner Centralbron och frigöra Riddarholmskanalen igen, men nu rapporterar DN att de planerna är skrotade:
Skälet är kanske inte oväntat prislappen:
– Vi har utrett det, och det skulle kosta 10–12 miljarder. I ett läge där vi medfinansierar flera stora byggprojekt i Stockholm så kan vi inte också finansiera ett så stort belopp själva. Vi skulle behöva statliga medel för det.
Inga konstigheter, vi reflekterar väl kanske mest att politiker borde sluta backa vallöften med löften om att äta upp hattar, åtminstone innan finansieringen är säkrad.
Det här betyder alltså att Centralbron vad det verkar blir kvar. Här minns vi reaktionerna från härom året när ”cykelbanan”, eller vad man ska kalla den hopträngda asfaltsstig som klänger sig fast vid Munkbroleden, skulle breddas.
Lite mer plats för cyklister alltså mellan de två trafiklederna Munkbroleden och Centralbron. Men förslaget fick Skönhetsrådet att gå i taket:
Också SvD gav sig in i debatten och konstaterade att bilvägar är för alltid:
Stockholm kommer alltså inte själva gräva ner Centralbron, utan vill att staten skjuter till pengar. Så nu frågar vi oss om alla de som protesterade mot cykelbanans ingrepp på öppen vattenyta också är lika pigga på att kliva upp på barrikaderna nu när det visar sig att Centralbrons decennielånga kvävande av den viktiga fria vattenspegeln blir kvar också framledes.
Så, vad säger ni Skönhetsrådet?
Läs också:
Man borde riva Centralbron när Förbifarten öppnar. Dagens trafik på Centralbron till Essingeleden och dagens trafik på Essingeleden till Förbifarten. (Men Trafikverket tror ju inte på inducerad trafik så det lär ju inte hända…)