Det här har vi skrivit om flera gånger, om hur SL använder cykelbanan som hållplats. Det är inte bara ytterligare en stolpe i vägbanan, utan också en stolpe där folk ska kliva av bussen. För vad kan vara dåligt med att instruera folk kliva ut mitt i ett pendlingsstråk? I synnerhet på en plats där gångvägen göms bakom ett järnstaket, vilket tvingar avstigande bussresenärer att gå på en plats där de kläms mellan fordonstrafik och staket för att överhuvudtaget komma från hållplatsen.
Och nu verkar det vara dags igen. Så här ser det ut på Strandvägen, men med ett nytt inslag:
Ja, numera är vi ju ”multimodala”, alltså vi kombinerar olika trafikslag. Så kan en kollektivtrafikant kombinera bussresan med en elscooter färd sista sträckan. I grunden en bra idé. Men det förvandlar också SL’s ouppmärkta betongstolpar till elscooter magneter. Vilket kanske är ytterligare ett skäl till att ifrågasätta hur bra idé det är att låta SL använda cykelbanorna som hållplatser. Trots att det faktiskt går att göra hyggligt säkert.
Här kan man säga att bilden ovan är tagen i lågtrafik, med en jämnmolnig himmel och inga bussar. Men gör det istället till en regnig kväll med lite trafik och motljus från bilstrålkastare, så blir det plötsligt knepigare. Kanske ska man vara glad åt elscootrarna, till skillnad från SL:s betongklump så är de i alla fall utrustade med reflexer. Här är en stolpe på samma sträcka på kvällen. Ser du den?
Och det här är en standardlösning för SL, vi har skrivit om det flera gånger.
Här ska tilläggas att de faktiskt vid ett tillfälle för många år sedan brydde sig om att göra en avstängning för hållplatsen. Men det var den enda gången vad vi sett, kanske hade de då en projektledare som själv cyklade, vem vet.
Så, det går faktiskt att göra säkert. Men så länge vi inte har någon cykelkultur i den här stan, så blir det upp till enstaka entusiaster att fixa sånt. För cyklister, vem bryr sig liksom.
Jag förstår inte riktigt de båda bilderna. Är den på kvällen taget från andra håller – och så står det parkerade bilar på gångbanedelen? Jag får inte ihop det…
Det där är väl inget. I Göteborg har vi tom ”riktiga” hållplatser med busskur som delar yta med cykelbanan, tex https://goo.gl/maps/sVqybWt9iRS5pXoe8