Västervik! En cyklist kör in i en cirkulationsplats. Väl inne i cirkulationen kommer en bil, enligt cyklisten i hög hastighet.
Cyklisten, Jan Nilsson, fick kasta sig ur vägen eftersom bilen bara körde på – och försvann.
”Bilisten såg mig inte. Jag fick kasta ner cykeln och mig själv ner i gatan för att undvika att bli påkörd, säger han.”
Så långt som vilken berättelse om att nästan bli ihjälkörd som helst. Men, sen får tidningen Dagens Västervik tag i kommunens trafiksäkerhetsansvarige. Och det här har han att tillföra:
”- Man är utsatt som cyklist när man passerar i en rondell. Därför är det viktigt att ha ögonkontakt med en bilist och vara försiktig när man cyklar. Personen cyklade också på en elcykel vilket kan ge högre fart vilket kan missuppfattas av bilisten. Jag vill inte på något sätt befria bilisten i det här fallet från ansvar men menar att båda trafikenterna har ett ansvar, säger Christer Ramström.”
Låt oss kort rekapitulera händelsförloppet som vi, och Västerviks trafiksäkerhetsansvarige, känner det: Cyklist cyklar på allmän väg, kör in i cirkulationsplats. Precis som han ska.
Då kommer en bil i hög fart, ignorerar väjningsplikt och cyklist och lämnar sedan vad som nu är en olycksplats. Då är det viktiga enligt kommunen att cyklisten ska ”söka ögonkontakt” och ”vara försiktig” och kanske ge fan i att komma på elcykel.
Bilisten däremot, ja där har kommunens trafiksäkerhetsansvariga inga tips att ge. Inte ens ett enkelt ”Det är bra om man följer trafikreglerna när man kör bil”. Jo, bilisten får ett ”båda har ett ansvar”. Eller hur.
Svensk cykelkultur kan kanske inte sammanfattas bättre än så här.
Läs hela artikeln här:
Kastade sig omkull i rondell för att undvika krocka med bilist (dagensvastervik.se)
Läs också om Västervik:
Toppbild: Hovenring, cirkulationsplats för cyklister i Nederländerna. Foto: European Cyclists’ Federation CC BY 2.0