Måste man ha stänkskärmar? För den icke-cyklande kan det verka som en konstig fråga, varför skulle man inte vilja ha det? Men det har visat sig vara likt hjälmdebatten, en fråga som några har starka åsikter kring. Rätten att slippa stänkskärmar alltså.
En som berörde det var DN:s ledarskribent Erik Helmersson häromveckan:
”Ett fenomen är återkommande. Någon ger ett förtvivlat vittnesmål om hur hen blivit påkörd, bespottad, nedstänkt, prejad eller rammad av en fellow cyklist. Det haglar in sympatiyttringar, igenkännanden och empatiska utrop – tills någon gör entré, vi kan kalla honom Carl-Magnus.
”Är det för mycket begärt att använda stänkskärm?” frågar en nedstänkt och Carl-Magnus svarar ”Du blir ändå blöt i regnet och skärm är inte estetiskt.””
DN.se
Cyklistbloggens uppfattning i frågan är rätt klar, vi har svårt att se några skäl till att inte ha stänkor, men desto fler för att man ska ha det – åtminstone om man cyklar i stadstrafik med andra trafikanter. Och gärna komplettera de vanliga stänkskärmarna med en ”kompislapp”.
Det främsta skälet är såklart att man riskerar att stänka ner andra. En för Cyklistbloggen vanlig situation är i nerförslutet på Skanstullsbron mot Ringvägen, där man gärna blir omkörd, eller för all del kör om, där lerstrålen kan bli flera meter hos de omkörande. Då vill det till att man håller ordentliga avstånd så att man inte placerar en rejäl lervälling på cyklisten man kör in framför.
Ett annat exempel är Strandvägen där det ofta rider hästar på cykelbanan. De bajsar rätt maffigt och när regnet kommer blir det där till en hästbajssörja som man inte önskar ens sin värste fiende att få som tvåmeters stråle.
Men vad gäller egentligen? Måste cykeln ha stänkskärmar? Nej, faktum är att vare sig cykel eller bil måste ha stänkskärmar. Men man får inte stänka ner andra trafikanter. När vi ser oss omkring i trafikdiskussionen så handlar omsorgen för det mesta om fotgängare i förhållande till bilar, men lagen gör inte skillnad på trafikant och trafikant.
Så här står det i Trafikförordningens tredje kapitel, femtonde paragrafen:
”Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.”
Trafikförordningen
Det betyder alltså att man är skyldig att hålla så låg hastighet att man inte riskerar att utsätta någon annan trafikant för just smutsstänk. Är du alltså en av dem som av något skäl inte vill ha stänkskärm på din cykel, så ställer det krav på dig att köra så pass långsamt att ingen annan riskerar att smutsas ner av dig. Med stänkskärm blir risken betydligt mindre.
Angående hästbajsen, så finns det en uppsjö vetenskapliga artiklar om utbrott av Campylobacterios i samband med MTB.lopp t ex Birkebeinerrennet. Där har man just kunna spåra samband mellan smittade och de som inte har skärmar. https://doi.org/10.1017/S0950268812000817
Stod vid hörnet odengatan/dalagatan häromdagen och 3 skolflickor som hade fastnat i mitten blev dränkta av flera förbipasserande bilar upp till midjan. 😒
Och eftersom jag inte hitta någon kontaktmejl, skickar jag den här länken här:
https://slate.com/business/2021/09/paris-cars-bicycles-walking-david-belliard-anne-hidalgo.amp
Stod vid hörnet odengatan/dalagatan häromdagen och 3 skolflickor som hade fastnat i mitten blev dränkta av flera förbipasserande bilar upp till midjan. 😒
Och eftersom jag inte hitta någon kontaktmejl, skickar jag den här länken här:
https://slate.com/business/2021/09/paris-cars-bicycles-walking-david-belliard-anne-hidalgo.amp