Det verkar som att Stockholm nu äntligen, till slut, lyckats landa den offentliga upphandlingen av nytt hyrcykelsystem. Det gamla gick ut 2018, men därefter har det regelbundet presenterats nya avtal, som därefter överklagats och avslagits. Nu verkar det slutligen vara i hamn.
För er som minns så har Stockholm alltså haft helt vanliga hyrcyklar sedan 2006, cyklar man hämtat i ett ställ, öppnat med sitt abonnemangskort och sedan cyklat iväg med, till nästa ställ där man låste fast och avslutade resan.
Men när det senaste avtalet löpte ut 2018 så gick något snett. Och fortsatte göra så, vilket gjort att hyrcyklarna varit borta från gatorna sedan dess. Och under tiden har ju tomrummet ersatts av, ja elscootrar.
Och nu läser vi i Mitt i att avtalet faktiskt nu är i hamn:
Totalt blir det 5150 vanliga cyklar och 120 lådcyklar. Samtliga kommer att vara elcyklar, som går att låsa under lånetiden. Avtalet är tecknat mellan Stockholms stad och bolaget Marfina.
Gott så, det förra systemet var vad vi förstår omtyckt. Sedan råkade vi kolla kommentarsfältet. Och herreje. Här ska sägas att hyrcyklarna i Stockholm förra gången, alltså de första tolv åren, var tämligen okontroversiella. Men eftersom alla sitter hemma i Corona-karantän hela dagarna och inte har bättre saker för sig, och eftersom ”hyrcyklar” har triggerordet ”cykel” i namnet, så är det inte samma sak 2006 som 2021.
Förstår överhuvudtaget ej detta!!! Förr när vi hade mindre pengar fick vi spara , kanske flera månader, till en egen cykel och den var man rädd om ! Nu skall allt serveras och sedan slängas till höger och vänster . Vart är vi på väg ? . Skrämmande
Hur blir för gamla, rullstolsburen, synskadade människor undrar man, då?
En stillsam undran är ju huruvida det överhuvudtaget kommer finnas yta kvar till de som promenerar i stan…och var alla dessa fordon (inräknat 20.000 elscootrar) ska parkeras, utan att hindra äldre och göra staden njutbar – och inte minst säker att röra sig i – för alla slags människor…
Men för helvete Folk kan väl köpa egna cyklar…varför ska staden stå för det?Kaoset lär fortsätta
Man förstår varför människor blir allt mer överviktiga, hjärt och kärlsjukdomar som ökar i rasande takt. Samt allt stillasittande, hemmasittare som jobbar hemma gör ju inte saken bättre. På min tid så fick man promenera eller springa, cykla om man skulle någon vart. Nutidsmänniskan är både lat och bortskämd.
Vad är det här egentligen?
Så, vi tar det sammanfattningsvis: Som det ser ut kommer hyrcykelsystemet se ut som det gjorde redan 2006 när det infördes, det vill säga att man hyr cykeln från ett ställ och måste ställa det i ett annat ställ för att avsluta resan. Stockholm köper inte in några cyklar, det är företaget som vunnit upphandlingen som står för utrustning och förvaltning, mot att de får intäkter från systemet, och om avtalet är likadant som förra gången, också rätt att använda en del reklamtavlor på stan. Det nya systemet kommer vad vi förstår använda samma ytor för ställen som förra systemet, de finns kvar så det är alltså samma ytor som användes tidigare.
När det gäller hur rörelsehindrade och synskadade påverkas så blir det väl för synskadade ingen egentlig påverkan som inte redan sker av vanliga cyklar och eftersom cyklarna är eldrivna så kan vi tänka att åtminstone vissa rörelsehindrade faktiskt kan få det lättare eftersom de kan cykla. Till exempel äldre med balanssvårigheter kan få hjälp av de lådcyklar som ska ingå, givet att de är trehjuliga. Vi minns till exempel när vi mötte en äldre farbror som hade sin rullator i lastkorgen. Och när det gäller motionsfrågan, så är en aldrig så eldriven cykel alltid bättre än en bil (vare sig den är bensin eller eldriven) och kollektivtrafik. Såvida inte avstånden till hållplatserna är rejält tilltagna.
Och de har ingenting med elscootrar att göra.
Läs mer om hyrcyklar.
Det intressanta är den aggressiva prissättningen – 200:- för ett helårsabonnemang. Det lär sätta press på elskoterbolagen och slå ut några av dem. Det är ju positivt.
I Linköping har vi sedan 2019 haft ett snarlikt system, Linbike. Jag tycker det fungerat bra i stort. Några observationer:
Cyklarna har i alla fall under vissa delar av dygnet huvudsakligen används av matbud med sina karaktäristiska kubformade ryggsäckar. Jag tror inte det var något som kommunen räknat med, och projektet har inte utvärderats än.
Cyklarnas relativt avancerade mekanik (Shimano Alivio tror jag, hydrauliska skivbromsar) har varit i sämre skick än väntat. Via omvägar har jag hört att det beror på att företaget som får betalt för att frakta cyklarna mellan laddstationerna inte får betalt för att lämna dem till verkstäderna.
Vissa av laddstaionerna har utsatts för oväntat mycket och grov vandalisering och ett par av dem har fått stängas permanent. Bland annat det närmast mitt hem. Så jag har inte använt systemet senaste året.