Kvarnholmen har senaste fem-tio åren utvecklats från en gammal industriavkrok, till ett modernt bostadsområde. Men, det känns som att det är ”modernt” bara när det gäller arkitekturen. För det framstår som att det här planerades på en tid då man nog helst skulle ta bilen.
Case in point, har vi fortfarande inte hittat något sätt att ta oss från Kvarnholmen över Svindersviksbron. Det finns en cykelväg från andra hållet, alltså om man ska från fastlandet över till Kvarnholmen. Men eftersom man valt att avsluta den med vägrensmålning, så är den enkelriktad. Där får man alltså inte cykla mot bron.
Så, som hugad cyklist får man välja att cykla på höger sida av vägen och sedan lite tvärt knixa sig över bägge körfälten upp på cykelbanan, när den väl börjar:
Men det är ju inte helt färdigt. Kanske kommer det en rimlig anslutning. Nu färdas vi lite längre fram på vägen och kommer till Kvarnholmsvägen. Där har färgen knappt torkat och det ser ut så här:
Och här måste vi fråga hur det har råkat bli så här. För det kan ju inte vara planerat. Det ser ju oerhört tydligt ut som att en projektgrupp ansvarade för övre delen av backen, och valde att lägga cykelbanan i vägren och en helt annat projektgrupp ansvarade för nedre delen, och valde att lägga cykelbanan dubbelriktad på insidan. Och sen när bägge grupperna var klara så sa någon:
– Men, nu hänger ju cykelvägarna inte ihop. Hur ska vi göra nu?
Och så valde man standardlösningen när man glömde att planera rätt, man löser det med lite färg. Nu ska sägas att det skulle kunna vara så att det här är en temporär lösning. Vi har ställt frågan till Nacka Stad, men det är ju sommarsemester.
Icke desto mindre är svängen dels rejält smal – lastcyklister göre sig icke besvär. Här får knappt en vanlig cykel plats att runda den här skylten. Och hoppas att inte få möte av gående.
Och se upp, för trottarens höga kantsten är fortfarande kvar. Och helt ouppmärkt. Så sväng inte för tidigt, för då välter du.
Inte helt lätt faktiskt, när trottoarstenen ser exakt likadan ut hela vägen. Så här ser det ut när man kommer. Kan du se var gatstenen sänks ner?
Sen när vi väl är över och hojar vidare nerför backen så noterar vi att de av någon anledning lagt cykelställen på fel sida av vägen. Alltså där cykelbanan inte går, den sidan man lämnade högre upp i backen.
Sen kommer några klassiska grejor, som att den dubbelriktade cykelbanan plötsligt smalnar av i kurvan och blir nästan hälften så bred:
Och så en klassiker, en stolpe mitt i vägen, som faktiskt tar upp precis hela körbanan.
På bilden ovan är det alltså dubbelriktad cykelbana där skylten står, och gångbana på andra sidan vita linjen.
Vårt tips till hugade cyklister på platsen är att välja vägbanan tills dess det här, förhoppningsvis, fixas. Och vi skulle nog avstå helt att låta barn cykla här.
Apropå att ta sig från Kvarnholmen till Nacka över Svindersviksbron – så här blir det om man väljer att följa körbanan, i och med att det inte finns något fungerande sätt att ta cykelbanan i den riktningen. Man fastnar i slutet av bron eftersom det är gång- och cykelförbud i Ryssbergstunneln som bron leder in i. Där är det räcken så det inte går att ta sig upp på gång- och cykelbanan. Man får vända, inte helt trafiksäkert där vid tunnelmynningen, och cykla tillbaka över bron. Den här gången cyklade jag medvetet där för att filma, men har också sett det hända cyklister som kommit samma väg och inte varit medvetna om läget. https://www.youtube.com/watch?v=XN0H_KohYsc
Apropå att ta sig från Kvarnholmen till Nacka över Svindersviksbron – så här blir det om man väljer att följa körbanan, i och med att det inte finns något fungerande sätt att ta cykelbanan i den riktningen. Man fastnar i slutet av bron eftersom det är gång- och cykelförbud i Ryssbergstunneln som bron leder in i. Där är det räcken så det inte går att ta sig upp på gång- och cykelbanan. Man får vända, inte helt trafiksäkert där vid tunnelmynningen, och cykla tillbaka över bron. Den här gången cyklade jag medvetet där för att filma, men har också sett det hända cyklister som kommit samma väg och inte varit medvetna om läget. https://www.youtube.com/watch?v=XN0H_KohYsc
Det här är ju lite extra, i det att man lyckats få in så många av de klassiska vansinnigheterna på en så kort sträcka, i ett enda projekt.
Nästan som om något lekt ”Fi… Skapa Fem Fel”
Ett sorgebarn. Tror att projektet ännu inte lämnat över till Nacka Kommun. För så där ska det inte se ut.
Frågan är vad de ska göra när det är klart. Det krävs ju rätt rejäla förändringar för att få det rimligt.
Har bett trafikdirektören på kommunen kolla på det. Vissa grejjer enkla, andra ja….Svindersviksbron tex har jag påpekat för vägenheten för mer än ett år sedan.
Kanske se över skyltningen innan bron också, se video i kommentaren ovan här.