Man känner sig lite lurad. Det är upplevelsen som växer fram när vi pö-om-pö börjar inse att det där ”regionala cyklenätet” vi utgått från och tittat på, det är en ren pappersprodukt. Det finns inte.
Ni som har följt Cyklistbloggen vet att vi flera gånger använt det regionala cykelnätet som referenspunkt när vi tittat på olika lösningar. Vi tog till exempel upp det när vi skrev om Trafikverkets arbete i Vinsta. Vi har skrivit om det när det gäller den där grinden och vi har skrivit om hur Huddinge inte sköter sitt stråk i Kungens Kurva. Vi har utgått från de målsättningar om ökad cykling som finns där och tanken bakom: Ett lättnavigerat, väldimensionerat nätverk av cykelvägar som på ett säkert och framkomligt sätt binder samman regionen. Alltid har vi gått tillbaks till den där kartan som används på både regionens och Trafikverkets sajter för att visa på hur cykelarbetet går.
Vi har ju utgått från att det är, om inte färdigt, så åtminstone en plan som ska vara färdig år 2030. Att det är förankrat i regionen.
Men för varje gång så känns det som att nya fel eller märkligheter dyker upp. I till exempel gårdagens inlägg skrev vi om E20 vid Kungens kurva, och utgick från att det regionala cykelstråket temporärt gick över den nordligare bron i väntan på den passage som finns utmärkt på regionens karta:
Vi utgick alltså från att den gröna förbindelsen (Sadelmakarbron) på bilden ovan ersatte den längre ner på bilden ovan tills dess den senare var färdigbyggd.
Men icke. Det visar sig att Trafikverket sedan länge sagt nej till den. Kartan är fel helt enkelt. Samma sak när vi satt och tittade på Edsviken, där vi upptäckte en förbindelse som går rätt ut över öppet vatten just nu:
Vi har försökt fritidsgräva lite, och det framstår som att det snarare varit en ”här vore det bra med en bro” än ”Här kommer det byggas en bro”. Tittar vi till exempel i det här tjänsteutlåtandet från Danderyds kommun om regionens nya cykelplan, inskickat i april i år, så framstår det som rätt låg chans att en broförbindelse byggs:
Majoriteten i Danderyd motsätter sig en cykelbro över Edsviken samt önskar att planering för cykeltrafik med bro över Edsviken tas bort från framtida planering.
Vi skrev för ett tag sedan om cykling till Vaxholm, där vi på Twitter föreslog en genare anslutning till väg 274 vid Arninge. När vi kollar på kartan, så ser vi att den redan tycks vara på gång, det så kallade ”Åkersbergastråket” (rött streck i nord-sydlig riktning på bilden):
Men lite investigooglande visar att det inte är mer än en dröm. 2019 togs det upp i kommunfullmäktige i Österåker efter ett medborgarförslag och avslogs med hänvisning till en framtida ”stråkstudie”:
Och när vi tittar på stråkstudien så framstår den som ambitiös och genomtänkt, men tar bara upp en provisorisk lösning via Arninge. När det faktiska lösningen, den som är på kartan, ska bli klar framgår inte. Om någonsin.
Vi vet att nätet inte är klart än, det står här och var att det är under uppbyggnad och ska vara klart om nio år, 2030. Men allteftersom har vi också börjat inse att nätet som visas på kartan i många delar är en ren illusion. Det finns inte.
Vi drar helt enkelt slutsatsen att kartan över det regionala cykelstråket, som vi utgått från och som länkas till, i sin nuvarande form är en ren PR-produkt. Det finns alltså egentligen inget regionalt cykelnät, det är en papperstiger.
Och vi får plötsligt en deja-vu. För nästan ett år sedan läste vi i kapp alla ”nationella cykelbokslut” och då skrev vi:
Men fem rapporter har kommit och med så låg kvalitet på dataunderlaget så är det i princip inte användbart. Åtminstone inte utifrån ambitionerna satta i 2014 års rapport. Kvar är en PR-produkt.
En PR-produkt alltså och samma känsla får vi här. Den här kartan är inte en karta över ett befintlig eller ens framtida planerat cykelnätverk. Det är ett ihopkok av tankar, idéer, planer och visioner, helt utan uppmärkning. Säkert genomtänkta planer och visioner, men inte förankrade i regionen. Det ligger förmodligen ett rejält arbete bakom, men för den som vill få en bild av hur det regionala vägnätet faktiskt ser ut, eller kommer att se ut, är dokumentet i princip värdelöst. Vi ställer oss frågan om det finns en realistisk karta över det regionala vägnätet för cyklister, där man skiljer på färdiga befintliga vägar, på framtida planerade vägar och på rena visioner? Det här säger vi med rätt tungt hjärta, för vi gissar att det bakom det ligger en genuin vilja att förbättra för cyklingen i regionen. Och vi känner oss lite lurade faktiskt. En aktuell, tydlig regional karta över cykelstråk vore guld värd – dels för cyklister i vardagen, men också för att kunna överblicka hur arbetet går. 2030 ska det vara klart, det är bara nio år kvar. Men det är inte den här kartan.
Och efter en massa mer investigooglande så hittade vi i en flik i remissversionerna av den nya regionala cykelplanen, en mer aktuell version.
Och då ser bilden helt annorlunda ut. Lila betyder att infrastruktur helt saknas, gult betyder vanlig g/c-infrastruktur med allt vad det innebär, grått betyder vanlig väg. Orange ska vad vi förstår betyda att vägen uppnår den regionala standarden, alltså kan kallas ”regionalt cykelstråk”. Det alltså inte ens halvfärdigt. Om nio år ska allt på bilden nedan vara orange.
Här saknas till exempel helt ”Åkersbergastråket” vid Arninge:
På samma sätt finns inte den där södra bron vid Kungens Kurva, istället är passagen en god bit längre söderut och bron över Edsviken är färgen lila ”Saknas”:
Det här är ju kartan som bör ligga länkad på kansliets sida, och visas upp när vi pratar om regionalt cykelnätverk. Den andra bör ju rimligtvis vara märkt med ”Vision” eller ”Så här skulle det kunna bli”, inget annat.
Risken är ju annars att inte bara Cyklistbloggare invaggas i tron att ”ja, men det är ju på gång”. Och det lär inte ge någon fart på gatuarbetet. Nio år kvar som sagt.
Ser också att de orangea delarna har den lilla fotnoten ”helt eller delvis uppfyller utformningsprinciperna för regionala cykelstråk”. Det vore ju intressant med en annan färg som visar vilka delar som HELT uppfyller utformningsprinciperna.
Håller verkligen med. Dessutom har man ingen aning om vilka utformningsprinciper som är delvis uppfyllda på det orangea jämfört med det gula.
På södra ön på Lidingö har man övergått till att rita gult där gc-banan tappar sin delningslinje sista biten i Dalénum-området. På norra ön kan jag faktiskt inte gissa vad som anses mer uppfyllt på den orangea sträckan. Och för övrigt är den relativt nybyggda sträckan på södra ön för smal för att kunna klassas som regionalt cykelstråk.
Oj. Jo, tjena att någon skulle våga cykla längs det där gråa strecket mot Vaxholm. Har aldrig känt ett så starkt NOPE! som när jag stod i korsningen från Rydbovägen med racern och spanade ut över 274:an.
Japp. Vi lurades ut dit av den där kartan förra året – två vuxna och två barn. Det vara bara och vända! Helt orimligt! Supersmal väg, utan vägren, med höga trafiknivåer och höga hastigheter. Covid gjorde att Vaxholmbåtarna saknade kapacitet och till slut blev vår räddnig en Strömma sight-seeing båt som kunde ta oss och våra cyklar tillbaka till stan.
Tror det är ännu värre nu, de har byggt en (temporär) cirkulationsplats över från Arninge.
Jag cyklar ganska ofta från Täby till Vaxholm och cyklar alltid genom norra Arninge och Rydbo, Det blir tyvärr 274:an från Rydbo korset fram till Bogesundsvägen som används för resten av vägen till Vaxholm. På den ganska korta bit man cyklar på 274 så tycker jag vägrenen är helt OK.
Hej. Jag är också lokalt boende (Rydbo) och verkar i en grupp som heter Österåkers cykelgrupp (sök på Facebook etc) och jag vill hålla med @Ron0bvious här. Vad menar du @nick_names med att vägbanan är ”helt OK”? Jag har också cyklat den ett antal gånger, men bara bävande den sträckan (tills man kan cykla stigar med MTB). Det gör den väldigt exkluderande för den breda (mentalt friska?) majoriteten av befolkningen och klart farlig. Man ska inte behöva utsätta sig för den risken den innebär. Men igen ett tydligt exempel på att fagra visioner måste ”stresstestas” och vi måste alltid ställa frågan: ”Vad, när och hur?!” när någon politiker eller tjänsteman pekar på / hänvisar till deras planer och visioner. För ofta är det pyspunka direkt eftersom de saknar svar på just nar, när och hur.