Just nu byggs Förbifart Stockholm väster om Stockholm, ett jätteprojekt. Så här ser det ut vid Kungens Kurva:
Det här har lett till att det regionala cykelstråket över de här 15-16 filerna har flyttats till en temporär bro, permanent bro, den som bilden ovan är tagen från. Inga konstigheter, sånt händer när det är vägarbete. Den södra passagen till Kungens Kurva är en del av det regionala cykelstråket, eller kommer i alla fall vara det när nya bron är byggd (rött=regionalt cykelstråk, grönt=befintlig tillfällig passage):
Så man kan ju förmoda att regionen gjort bedömningen att cykeltrafiken är omfattande på platsen. Då kan man ju tycka att det vore rimligt att inte bara göra en anslutning över de sexton-ish motorvägsfilerna, utan att cykelbanan sedan faktiskt leder någonstans. Eller, alldeles oavsett är det ju rimligt att omledningar leder någonstans. Men si, det gör den inte. Åtminstone inte om man är på cykel.
När man kommer över, så leds man runt en rejäl sväng för att komma in under bron, och sedan kan man välja på att cykla ut på bilparkering, eller in på gågatan:
Som cyklist har man alltså att välja, ska jag ge mig in bland fotgängarna på gångområdet rakt fram, eller ut på parkeringen? Och var hamnar jag i så fall då? Som lastcyklist är valet enkelt, eftersom gångområdet är avspärrat med grindar så är det svårt, eller omöjligt, att komma fram rakt över. Men också som vanlig cyklist är man ju inte jätteroad av att cykla bland fotgängare, inte minst av ömsesidiga trygghetsskäl. Gågatan är ju det av ett skäl. Parkeringsplatser är inte heller jättekul att cykla omkring på eftersom få, om några, parkerande bilister tittar efter passerande cyklister. Och här ska tilläggas att när man väl kommer ut, så hamnar man på det regionala cykelstråket på Dialoggatan, en sträcka vi tidigare varnat för. För cyklister är den direkt farlig.
Som vanligt när det gäller Huddinge så undrar man varför det är så här. Det finns enorma ytor att ta av, och att göra en cykelanslutning hade varit en baggis.
Kanske är det så att de tror att det där målet att allt ska vara klart 2030, inte var ett mål, utan en start? Det är inte förrän 2030 vi får göra det bra? För inte kan det bara vara rent ointresse?
Jag delar flitigt ut ”Responses” men händer det någonsin att ni får återkoppling från ngn ansvarig för den eländiga infrastruktur ni så förtjänstfullt påtalar? Annars är ju dessa inlägg verkligen frustrerande rop i öknen, värda väldigt mycket större uppmärksamhet än från oss närmast sörjande.
hear, hear!