Långtida läsare kanske minns att vi skrivit ett par gånger om Nyköping och deras satsningar på cykling. Nyköping är alltså kommunen där ingen cyklist är över, ja typ 1.30 lång, vilket möjliggör att bygga om det här:
Till det här:
Alltså göra om det till en cykelväg. Är du cyklist från någon annanstans och råkar vara av normallängd, så se upp så att du får med dig huvudet också. Och halsen. Och förmodligen delar av överkroppen.
Nyköping är också den nostalgiska kommunen, som tar oss tillbaks till det glada 60-talet, tiden då vi hade vänstertrafik, när de anlägger den här cykelvägen:
Nu har de åter genomfört en cykelsatsning. En riktigt lyckad sådan, för inte bara gör man det säkrare för cyklister, som av en slump (!) leder satstningen till att man kan öppna ett körfält för biltrafiken till!
”Nu ska det bli säkrare för gående och cyklister vid Västra viadukten. Den 6 april börjar vi bygga om gång- och cykelpassagen som beräknas vara klar i slutet av juni.”
Nu ska sägas, att läser man det inte så finstilta, så innebär den här ”ombyggnaden” och säkrandet av gång- och cykelpassagen att man helt tar bort den:
Yes, man tar bort den, leder in cykeltrafiken under bron istället, och på köpet kan man skapa ett (bil)körfält till. Så flyter ”trafiken” smidigare.
Så här blir det för cykeltrafiken:
Rött är den befintliga vägen, med cykelpassagen över vägen. Istället för det hyggligt intuitiva raka, kortaste, spåret i rött, så ska man nu alltså fortsätta rakt fram, under bron, en god bit till, sedan göra en 180 graders sväng i uppförsbacken, och fortsätta upp, tillbaks till vägen igen. En omväg på 120 meter och en rejäl kurva alltså, men eftersom alla cyklister cyklar för motions skull, så är det ju bara en bonus. Kanske har man tagit inspiration från Trafikverket, ni kanske minns hur de håller på att bygga i Vinsta i Stockholm. Här ska sägas att illasinnade rykten på internet gör gällande att omgörningen egentligen har mer att göra med att få till det där extra körfältet för biltrafiken, än att faktiskt göra det bättre för fotgängare och cyklister – men det är ju bara struntprat.
Det man gör nu är alltså att man tar bort hela passagen, och bygger ett stängsel:
”Nytt vägräcke intill körbana, inte klättringsbart för att förhindra spring över vägbana.”
Inget spring över vägbanan! Det är som att kommunen själv anat att gång- och cykeltrafikanter är som de flesta, inte dumma i huvudet, och riskerar att välja den snabbaste vägen, istället för den av kommunen arrangerade omvägen. De är inte dumma, planerarna i Nyköping! De vet att stävja buset från början, så att invånarna färdas den rätta vägen, och inte den snabbaste vägen. Ja, förutom i bil då alltså, där man nu såklart både får den rätta, lätta och snabbaste vägen. Med extra körfält, för god framkomlighet.
Och här måste vi också pitcha in att NTF inte vill missa det här tåget, och firar nymodigheten med att ge bort presentkort på hjälm. Kan ju komma väl på plats, när man färdas på Nyköpings cykelvägar.
För några år sen skrev jag en insändare i lokaltidningen angående ett nytt bostadsområde där busshållplatsen står direkt på cykelbanan. Bussresenärer riskerar att mejas ner av cyklister när de stiger av, eftersom det inte finns någon yta att stå på mellan hållplatsen och cykelbanan. Hållplatsens stolpe med anslag står för nära cykelbanan vilket gör att cyklister i södergående riktning riskerar att få skylten i huvudet.
https://sn.se/opinion/insandare/folj-handboken-och-bygg-cykelbanorna-ordentligt-sm4549909.aspx
Ännu en aspekt jag lyft fram till kommunen är att det inte finns utrymme för väderskydd vid busshållplatsen. Trots att det flitigt byggs bostäder intill, med potentiella resenärer som följd.
Nåja, att det inte finns plats är kanske relativt, denna Stockholmslösning går ju alltid att ta till:
https://uploads.disquscdn.com/images/8c78720da449d0b542a3745dec2f79f0b5e34264eeab577e87245739e717c2d2.png
Om jag inte visste bättre skulle jag nästan tro att det fanns ett spår av sarkasm i det här. Tur jag vet bättre.
Äntligen tar dom bort Nyköpings farligaste övergångsställe …tack.
Lustigt det där, med de farliga övergångsställena. Det är ju nästan som att… det vore fotgängarnas fel att de blir påkörda, och inte bilisterna som kör och totalt misslyckas med att respektera en ganska enkel trafiklag, som innebär väjningsplikt vid övergångsställen och att de måste anpassa hastigheten efter omständigheterna, och ta det lugnt vid övergångsställen, och förvänta sig att någon kanske skulle vilja använda dem.
Om det ändå fanns något sätt att lösa det…
Man hade kunnat göra det mindre farligt genom att bygga ett fartgupp, så att bilisterna saktar ned.
Liten rättelse: 180°svängen tillbaka uppför backen är bara teoretisk, det finns ingen anledning att göra den resan med cykel. I huset finns en firma för bildäck. Annars är artikeln rätt i sin slutsats och andemening.
Bron är enda vägen över järnvägen i hela staden! Det är den gamla E4 som tidigare gick på Storgatan.
Jag tror att att 180 graders svängen är den inritad med rött, på andra sidan Västerleden jämfört med däckfirman.
Den här: https://uploads.disquscdn.com/images/19797225167085cfd36537783b96847feaeeea01c4463b78bf6961294fe297fe.png
Så är det naturligtvis. Uppförsbacken blir dock likvärdig, samma höjdskillnad skall övervinnas som tidigare.