Vi skrev ju för ett tag sedan om nya Hisingsbron, där kommunen valt att lägga gatsten på tvärsen, för att, ja, för att cyklister ska inte kunna cykla hur snabbt som helst, alltså över typ 25 kilometer i timmen, vilket ju alla vet är rena autobahn-hastigheterna. Sen visade det sig att kommunen själv kommit fram för flera år sedan att gatsten i cykelbanor inte var någon jättebra idé.
Nu stängs cykelbanan igen, för att den nylagda gatstenen ska plockas bort.
”Det är inte det vi ska ha och vi ska justera det”, säger Toni Orsulic (M) ordförande i trafiknämden.
Det är ju jättebra, såklart. Men, bör man ändå påpeka, stensättare och asfaltsläggare är ju inte direkt gratis.
Här ska tilläggas att Göteborg verkligen inte är ensamma om att i efterhand konstatera att de lagt skattepengar på att bygga fel. Vi har skrivit om det sedan vi började, om hur det blir fel och mer fel och rätt, men fel, men rätt, men nej, det var nog fel ändå och fel, men vi tar det till oss och gör kanske rätt nästa gång. Ja, listan kan göras lång. Det framstår dels som att cykelvägar är fruktansvärt svåra att klura ut hur de ska se ut, dels som att både stat och kommun tvingas lägga rätt mycket pengar på att göra om och göra rätt.
Här en idé från en ödmjuk amatörblogg: Det verkar som att det saknas något. När, som i det här fallet, det till och med redan finns riktlinjer, men man ändå gör fel så är det lite som att incitamentet att faktiskt göra det ordentligt saknas.
Vårt förslag är att ge riksdagen i uppdrag att ge någon myndighet i uppdrag att en gång för alla ta fram riktlinjer som inte bara är rådgivande, utan också tvingande. Med defintioner och bredder, med säkerhetsmått till hinder i sidled, med svängradier och linjeföring. Ni vet, som vi har gjort för bilvägar. För där blir det av någon anledning nästan aldrig fel på det här sättet. Kanske finns det några internationella erfarenheter att lära av?
Så kan de där pengarna som plöjs ner i att ta bort gatsten, flytta felplacerade stolpar, ta bort felaktigt utformade räcken och så vidare, läggas på något viktigare.
Skall istället för bör -krav är den viktigaste frågan för cykelinfrastruktur. Bör ju oxå omfatta TK planer under ombyggnationer eller reparationer tex. Ingen skulle ju få för sig att bara stänga en bilväg med ett staket en dag till annan för att det skall , kanske, byggas någon gång under den närmsta tiden… Det är ju legio för cykelbanor.