Vi fortsätter lite med Nyköping från helgens inlägg – mest för att vi fastnade vid Google maps och Streetviews arkivfunktion och insåg att de faktiskt byggde om den här järnvägskorsningen för bara några år sedan. Fram till någon gång precis innan 2017 fanns faktiskt en cykelbana på bägge sidor av vägen.
I västlig riktning såg det då ut så här:
Men därefter rev man husen till höger i bild och anlade något av en motorvägspåfart mitt i stan och då försvann cykelbanan:
Det här gjordes vad det verkar samtidigt som man stoppade biltrafiken rakt in i stan, tidigare gick det att köra rakt in. Före:
och efter:
Vilket ju är ett lovvärt initativ. Vad vi inte kan begripa är varför man valde att bygga i det närmaste en motorvägspåfart på andra sidan avspärrningen.
För här missade man en rätt stor möjlighet att skapa en lång sammanhållen cykelväg i öst-västlig riktning. Zoomar man ut så ser man att det finns långa raka sträckor på bägge sidor av järnvägen:
De här hänger ju inte ihop där i mitten, men för några år sedan byggdes alltså hela platsen om. Här fanns chansen att knyta ihop de här långa stråken och med rätt små medel skapa en oerhört framkomlig och intuitiv väg. Som man inte tog, istället användes ytan till ett stigningsfält på bron till biltrafiken, ett stigningsfält som nu istället blir komplett körfält. Och nu när biltrafiken ska få ett till körfält ut ur stan, så får man cykla så här om man ska rakt fram:
Med en rejäl ointuitiv slalomomväg, där man leds först en god bit norrut, sedan ner igen söder ut, under bron, sedan den där 180 graders svängen upp igen, och först därefter rakt fram:
Istället för att passa på att göra en spikrak gång- och cykelväg:
Vi fattar det inte.
Efterbilden där den gamla vägen fortfarande är kvar är lite tråkig.
Bifogat är en trevligare dagsfärsk efterefterbild som är fritt fram att lägga in som ett tredje steg i förvandlingen.
Det går omväxlande mörka och ljusa stråk på torget, varav ett är halvt blockerat av den liggande gula stämpeln. Trafikmässigt märkligt men inget stort problem då annan yta finns.
Personbilsstora utryckningsfordon kan för övrigt gena runt husknuten till/från vägen vid behov.
https://uploads.disquscdn.com/images/af21a86161541c9fce4b8ee76dd7cee36042a24df443458bec8f4901afc2c100.jpg
Ja, det där har ju blivit riktigt fint! Fast vi förstår fortfarande inte varför man valde att låta leden fortsätta på andra sidan och inte gjorde om sträckan fram förbi järnvägen till vanlig väg. Inte minst som man ändå har 40-begränsning över bron.
Det blir ju lite som ett reservat eller ”Hit men inte längre”.
Vad som fattas är fler broar över/tunnlar under järnvägen. Det där är det enda passagen som finns. Där blir det trångt. Alla skall fram där. Gående, cyklister, bilister.
Ja, det noterade vi också, helkonstigt. Det finns två övergångar en bit upp, men då är det ju trappor och inga ramper.
Om du besöker Nyköping kan du se att den är helt anpassad för biltrafik. Det finns några cykelbanor, och de har Storgatan, där några gamla damer cyklar, men annars ligger nästan alla affärer utanför staden, nås från motorvägen och är svåra att ta sig till för både fotgängare och cyklister.
Utanför staden är det ännu värre. De små byarna i närheten har förlorat alla sina små livsmedelsbutiker, så alla måste ta bilen och köra till stan för att köpa minsta lilla vara. Och dessa vägar har inte ens några vägkanter – ibland bara ett dike på båda sidor – och eftersom det är 80-vägar och folk kör dem i 100-120, är det inte möjligt att vare sig cykla eller ens gå korta sträckor.
Sverige måste förändra all sin infrastruktur för att komma ikapp andra europeiska länder som Holland och Danmark – det kommer inte att ske med några förändringar av cykelbanor.
Har varit en del i Nyköping, dock inte på cykel utan… i bil. Det som vi tycker är mest fascinerande med just den här platsen är ju att man dels modernt byggt rätt omfattande mot genomfartstrafiken in mot Fruängsgatan, men samtidigt byggt om starten av Västerleden till i det närmaste en motorledspåfart. Vilket tar upp extremt mycket yta både i östra delen, alltså mot staden, men också med de två på/avfarterna på andra sidan järnvägen. De behövs ju bara för att skapa korsningsfri påfart á la motorled. Med lägre hastighet och vanlig väg, så hade det räckt med en T-korsning på ena sidan, vilket dels frigjort yta som kunde använts till annat, dels gjort det möjligt för en korsningsfri gång- cykelbana rakt över.
Men som Nyköpingsbo fattar man ju att man förväntas ta bilen också för korta ärenden – så att man lätt kan korsa järnvägen inte minst.
https://uploads.disquscdn.com/images/702524effe746d9f00536cfb51639f66daf7932801876e7c1eaee33664f94154.png
”Har varit en del i Nyköping, dock inte på cykel utan… i bil”
Japp, samma sak här, tyvärr – jag besöker bara Nyköping för att träffa familjen, och då har jag bara bilen.
Men varje gång jag är där blir jag väldigt ledsen över att se en liten charmig stad, som kunde ha varit en perfekt liten cykelstad, (som de har i Holland till exempel) men som stadsplanerarna tagit över och gjort till värsta bil-dystopi.
Nu kör alla bil överallt, och absolut ingen ifrågasätter det.
”absolut ingen”
Jodå, vi är några som ifrågasätter det. Självaste kommunen har en uttalad och beslutad prioritering av gång- och cykeltrafik. I alla fall i teorin, det är lite segt att få till det i praktiken. En del nybyggda cykelbanor/-fält blir inte ens kompatibla med trafikregler.
Att diskussionsklimatet i exempelvis lokala facebookgrupper är väldigt hätskt och ofta rent av hatiskt mot cyklister kanske inte är unikt, men Nyköping kallas till och med Bilstaden ibland. Inte bara på grund av sitt arv från Saab-Ana känns det som.