Alltså det här är ju riktigt kul. Försäkringsbolaget IF tog tydligen för fem år sedan fram tio punkter för ökad cykling . Nu har de utvecklat den:
Och vi känner igen oss! Här är de tio punkterna i kortform:
- Våga satsa på kapacitetsstark och säker cykelinfrastruktur i hela landet, men framför allt i de stora pendlingsområdena – och finn alternativa finansieringslösningar
- Inför tvingande definitioner och standarder för hur cykelvägar får och ska utformas, samt ändra Väg- och Anläggningslagen
- Förse fler 2+1-vägar med separata cykelvägar
- Se över riktlinjer för vägarbeten för en ökad säkerhet för cyklister
- Inför nya trafikregler för moderna cykelstäder
- Eliminera fler osäkra situationer och platser för cyklister
- Inför bättre cykelparkeringar i städerna och en miniminorm för cykelparkeringar vid nybyggnation i tätorter
- Inför obligatorisk märkning av nysålda cyklar likt Frankrike för att minska cykelstölderna
- Ge arbetsgivare större möjligheter att uppmuntra sin personal till cykelpendling
- Ta vara på nya digitala möjligheter inom cyklingens värld
Ni som vill läsa hela resonemangen hittar pressmeddelandet här. Men vi fastnar såklart för de punkter vi både känner igen och har tjatat om i sedan bloggen startade (10 år!).
Punkt två känner vi extra starkt för, som vi ältat detta, senast i somras trodde vi Trafikverket var på gång. Samma sak med punkt tre, där Trafikverket senaste tio åren systematiskt byggt bort möjligheten att cykla utanför storstäderna, samma sak med punkt fem, nu senast när Stockholm försökte se till att cyklister fick cykla på cyklisters villkor, det vill säga, även på gator som är för smala för två bilar att mötas. Punkt åtta har vi varit på ett par gånger också, även om nysålda cyklar faktiskt är märkta, med ramnummer. Här tycker vi snarare det som behövs är ett EU-gemensamt register över ramnummer, så att det blir svårt eller omöjligt att sälja en stöldregistrerad cykel inom EU. När vi skrev senast i april var intresset från IF lågt.
Här är vår motsvarighet, våra fem förslag på viktigaste åtgärder för att öka cyklingen i Sverige, från 2017 (EDIT, nej redan 2015 ser vi nu):
- Börja tillämpa Nollvisionen på cyklisterna (läs mer: Nollvisionen – och varför den är viktig att känna till för cyklister )
- Bestäm nationella standarder och regler (inte rekommendationer alltså) för vad som får kallas “cykelväg” (läs tex Det råder skyltkaos eller Varför blir det alltid fel?).
- Modernisera Trafikförordningen så att cyklister jämställs med andra trafikslag och inte betraktas som en trafikstörning (Läs till exempel: Motormännen håller med Cyklistbloggen: Inga specialregler för cyklister eller Den ultimata guiden till vem som har väjningsplikt och uppföljningen. Och från tidigare i veckan: Oskyddade cyklister betalar högt pris för usla trafikregler.)
- Satsa mer på löpande underhåll – som snabb avgrusning på våren, flera gånger, ordentlig snöröjning, tätare kvalitetskontroller (läs mer om vägunderhåll)
- Utbilda entreprenörer i cykelkunskap – vad som krävs när man gör vägarbeten som påverkar cyklister, vad som kan vara farligt och hur man undviker det. (läs mer om vägarbete)