Ibland är det svårt att vara satiriker. Tack och lov är vi inte det, för nu har statliga myndigheter åter bestämt sig för att skapa en klatchig kampanj i Nollvisionens tecken.
Kamanjen har det PR-doftande namnet ”Zhero” och de har samlat ett antal tips för att bli en trafikhjälte. Som cyklist uppmanas du, håll i er för här har de verkligen tänkt utanför boxen, ha hjälm, inte använda hörlurar, och så visa vart du är på väg.
”Hoja smart! Ta på hjälmen och trampa ut på vårens första sköna tur. Men tänk på att bilförare och fotgängare kan bli överraskade när de plötsligt omges av cyklister.”
Nu kommer vi vara elaka, men den här serven har de faktiskt bjudit på själva. Det här är ett av tipsen för hur du kör bil säkert, we kid you not:
Det ska bli otroligt spännande att se evidensen för att tuggummituggande överhuvudtaget påverkar en bilförare.
Och här är det som sagt öppet mål för att raljera: Cyklist, ge fan i att använda hörlurar, bilist, tugga tuggummi. Det är som sagt svårt att vara satiriker när statliga myndigheter tar fram reklamkampanjer.
Men, ska man vara allvarlig – vi fattar såklart råden till cyklisterna. Det är bra med hjälm. Det är bra att höra omgivningen.
Men. Och det finns alltid ett men.
Samma sak gäller såklart bakom ratten. Att det är viktigt att kunna uppfatta omgivningen. Trots det är det aldrig, vågar vi påstå, någon som skulle komma på att ge rådet att ge fan i bilstereon när man kör bil. Eller att låta bli att prata med passagerarna. Även när man, som Zhero, faktiskt för en gångs skull identifierar problemet. De har visserligen inga råd om stereo till bilförarna. Men de har till passagerarna:
”Den där roadtriplistan du fixade är säkert jättebra. Spela den på en lagom volym. För hög volym täcker över ljud från trafiken och kan distrahera föraren.”
Lyssna gärna på musik när du framför ett stort tungt motorfordon bland oskyddade trafikanter. Men hey, dra inte på max ok?
Och så, ge föraren ett tuggummi då.
Och som oskyddade trafikanter kan det uppfattas som, tja, lite provocerande att få den typen av råd från samma avsändare som glatt bygger vägar som är direkt livsfarliga för cyklister (läs tex våra inlägg om stolpar eller om 2+1-vägar)
Eller som argumenterar mot övergångsställen för fotgängare och cykelöverfarter för cyklister:
– Detta är ett direkt hot mot Nollvisionens mål, konstaterar Lars Olov Sjöström från MHF. Spåren från införandet av den så kallade zebralagen förskräcker. Den lagen tvingar bilister och andra fordonsförare att alltid släppa över en fotgängare vid övergångsställen.
Eller som lägger skulden för just det här med faran vid övergångsställen på just fotgängarna, trots att de egna undersökningarna visade att var tredje bilist körde för fort vid just övergångsställen:
– Skulden till det är zebralagen som kom 1998. Nu har gående fått för sig att de inte har några skyldigheter. Ett annat fenomen som påverkar är luvjackor och hörlurar som blivit vanligare. Även mobiltelefonerna gör att fotgängarna inte fokuserar på bilisterna. (NTF)
Ska vi vara ärliga, är vi lite trötta på statliga, och för all del kommunala, kampanjer med reklambyrå-texter med råd om hur vi kan göra för att motverka effekterna av den undermåliga trafikmiljö som samma myndigheter levererar.
Vi har skrivit om Nollvisionen tidigare. Om hur miljarder kronor sedan 1997 har plöjts ner för att göra det säkert att, som bilförare, begå misstag i trafiken. Alltså den vision som togs fram av flera ur samma gäng som ligger bakom ”Zhero”-kampanjen.
Vi brukar ta den är bilden från en presentation från Tylösandseminariet 2013:
Här är vårt tips: Nu har Nollvisionen funnits sedan 1997. Gör nu så att ni räknar igenom hur många miljarder det kostat att uppnå den för bilförarna. Ta den summa ni kommer fram till och budgetera motsvarande för att uppnå samma sak för oskyddade trafikanter.
Kom tillbaks när ni är klara. Så kan vi prata hörlurar då.
Läs fler inlägg om informationskampanjer.
EDIT: Fortsättning finns här.
Toppbild: Polisens informationskampanj för några år sedan.