Vi läser i dagens DN om att Skoda kommer med sin första elbil, en sprillans el-SUV:
”Tystnaden är påtaglig, både ID.4 och Enyaq är bättre isolerade från vägljud än lillebror Volksvgen ID.3. Men så har också Enyaq i 80-utförandet ljuddämpande laminering på sidorutorna fram.”
DN.se
Tystnaden. Ljuddämpande laminering. Viktigt att inte bli störd av ovidkommande ljud från omvärlden. Och gillar man inte tystnaden som uppstår, så läser vi på Volvos Facebooksida om egna elbilen Polestar:
”The result is an immersive audio environment, turning every spot into a sweet spot”
Gäller att ha många högtalare. Från Facebook
Ja, det är viktigt att bilstereon ger en uppslukande upplevelse när man kör bil. Så man slipper allt trööökigt annat som eventuellt behöver uppmärksamhet, till exempel omgivningen utanför bilen.
Samtidigt minns vi:
”– Cykling och hörlurar hör inte ihop. Du hör inte omgivningen, det är svårt att uppfatta risksituationer och man tappar fokus på cyklingen, säger Marie Nordén, generalsekreterare på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).”
SVT Nyheter
– Man använder hörseln ganska mycket för att läsa av situationer i trafiken. Det är bra att kunna höra när en bil närmar sig, säger Tobias Edlund, presskontakt på If.
Men det måste man ju fatta, att en bil är något helt annat än en cykel, såklart man ska ha kupén fylld med Harman Kardon hifi, extra laminerade ljuddämpande sidrutor och och rejäl isolering så man slipper störande ljud från omgivningen.
Men på hoj, jösses – livsfarligt.
Toppbild: Girl riding bicycle (c) Carrie Zimmer/Scop.io