Det är elva år sedan vi skrev det senast – att Stockholm tar fram ny cykelplan:
Då var det inte en dag för sent och det samma gäller väl nu. Den nya cykelplanen har kommit rätt långt en remissversion är redan ute på… remiss och vi har bara hunnit skumma igenom. Men, det verkar som att den stora förändringen är att fokus inte längre är på arbetspendling, utan vardagscykling. Borta är också de tre olika cykelbaneklassificeringarna ”pendlingsstråk”, ”huvudstråk” och ”lokalstråk” som fått nya namn – där man av någon anledning blandar termer: ”Primärstråk”, ”huvudnät” och ”lokalnät”.
”Cykelplanens huvudsakliga inriktning är fortfarande aktuell. Arbetet med översynen
har syftat till att uppdatera planen genom ett bredare grepp om cykling med
fokus på en mognare cykelstad för alla.”
Vi återkommer när vi hunnit plöja den, men för er som vill läsa själva finns den här:
Finns det någon motsvarighet tillmvardagscykling bland andra trafikantslag? Vardagsgående, någon? Vardagskörande? Vad innebär prefixet vardags?
vardagscykling istället för pendlingscykling?
Vari består den vardagliga cyklingen som inte är pendling?! Har man tagit bort ”pendling” till förmån för ”nyttoperspektivet” (i motsats till ren nöjescykling), eller har man gjort precis tvärtom, slutat prioritera nyttocykling till förmån för nöjescykling?
Detta blir en spännande pappersprodukt att lägga på hyllan och fullständigt skita i de kommande tio åren!