Vad det måste vara härligt att ha så mycket väg att man ibland bara kan stänga av den för att få lite bättre flyt!
Trafikverket har ju de senaste tio åren ägnat sig åt att bygga bort möjligheten att cykla på landsbygden skapa trygga säkra, framkomliga 2+1 vägar.
Det här har vi skrivit om så ofta att det fått en egen tagg. Men nu är det påskadags och Trafikverket ser med fasa på att alla dessa ombyggda framkomliga vägar där det kan bli lite köigt. Så därför stänger de det där extra körfältet. Så här skriver de på sin Facebooksida (länk om inbäddningen inte fungerar):
Alltså, det finns vägyta över på ställen, som vi kan stänga när det blir för mycket trafik, för då flyter trafiken bättre.
Och som bittra cyklister kan vi ju tänka att det måste vara härligt att ha så mycket pengar att man kan först kan ösa dem över miljardombyggnader, för att sedan stänga av själva grejen med ombyggnaden.
Det är lätt att vara bitter på hur eftersatt och nedprioriterad cykelplaneringen är jämfört med bilplaneringen. Men här blev det i min mening mer bittert än konstruktivt.
Att de kan stänga av det extra körfältet just dessa perioder är ju för att den just den perioden inte fyller sin funktion, inte att den generellt inte har någon användning.
Det extra körfältet (då och då) är ju till för att kunna ha fordon med flera olika hastigheter utan att alla måste anpassa sig till den lägre hastigheten. Men när det är köer och långsam trafik så måste alla ändå hålla samma hastighet och då behövs inget omkörningsfält. (kapacitetsmässigt hjälper det inte så mycket, och definitivt ingenting när hastigheten är lägre än vad alla fordon på vägen klarar)
Men, det här leder istället in på hur viktigt den här typen av funktion (omkörningsmöjligheter) är för cykelbanor (och kombinerade GC…). För där är hastighetsskillnaderna ännu större. Så passa på att använda dessa typer av vägar som motiveringar för bredder på cykelbanor och att inte blanda GC.