För någon vecka sedan skrev vi om hur riksdagens trafikutskott tagit upp frågan om möjligheten för Trafikverket att bygga cykelvägar som är helt fristående från vanliga vägar.
Vi skrev:
Men, som vi ser med Centerpartiets reservation här ovan, cykelvägar anses inte så viktiga. Bilvägar däremot är så viktiga att man trots att man säger sig vara för stark privat äganderätt, tycker att staten ska få tvångsinlösa mark för att bygga dem, även när markägaren trilskas.
Effekten blir en cirkel: Bilen är viktig på landsbygden eftersom det inte går att cykla överallt, eftersom bara bilen anses vara viktig, vilket gör att det inte går att cykla, därför är bilen viktig, osv…
Och här kom som ett brev på posten ett case-in-point:
”Jag har en cykel för nöjesturer. Sen bor jag i glesbygd. Vi har inga cykelbanor men däremot långa avstånd. Att cykla på landsväg är inte att rekommendera, särskilt inte vintertid…”
Och inte lär det dyka upp några nya cykelbanor heller, om vi inte får en stark politisk vilja att göra det.
Toppbild: Mycket tryggare på egen cykelväg på landsbygden, än att cykla i vägrenen på landsväg. Och ger också möjlighet för barn att ta sig fram på egen hand. Foto: Krister Isaksson