Dags att summera 2020 och kliva över i 2021, vilket innebär att bloggen nu faktiskt är tio år gammal. Jäklar vilken tid!
Ingen reklam!
Vi tänkte börja med att tacka alla er som stöttat oss på Patreon i år. Vi har ju tidigare finansierat bloggen med reklam, men dels såg det rätt fult ut, dels var det många som tyckte att reklamen gjorde det svårare att läsa och, ja vi letade efter ett sätt att bli av med den.
Så i juni tog vi språnget och startade, något nervösa, en Patreonsida. Vi skrev då att:
Vi vill som sagt inte bli rika, så vi ställde in det på det lägsta beloppet som Patreon tillåter, 1 euro i månaden.
Och det gäller fortfarande. Så, först – stort tack till alla er som stöttar oss på Patreon! Era bidrag hjälper vår amatörblogg att hålla sig flytande, men inte bara det: En för oss lite oväntad sideffekt är att det faktiskt känns lättare att sitta på lediga kvällar och läsa Trafikverket-dokument, plöja nya regionala cykelplaner och gå igenom alla hittills utgivna Nationella cykelbokslut, när ni finns och visar ert stöd. Att ni finns gör allt bloggande lättare!
Och om det är fler som vill stötta en tio år gammal cykelblogg med en slant, så hittar ni sidan här!
2020!
Men nu alltså, 2020 – ett annorlunda år. Fast också inte. För det går ju i princip inte att börja en text om år 2020 utan att skriva ”Vi lever i märkliga tider” eller ”Det har varit ett annorlunda år”, så nu har vi gjort det. Men ur cykelhänseende är väl kanske den största skillnaden, att fler började cykla i Corona-tiderna, vilket utomlands ledde till att ”popup-cykelbana” blev ett begrepp.
I Sverige blev det däremot inga sådana initiativ, i början av pandemin uppmanades folk istället att ta bilen, eftersom, ja, eftersom vi i Sverige ju alltid ropat efter bil.
Vi opponerade oss lite:
Städer gör pop-up cykelbanor i Coronas spår (cyklistbloggen.se)
och inte förrän i augusti började man inse att det fanns alternativ till bilen.
Svenska staten uppmanar folk att cykla istället för att ta bilen. Men. (cyklistbloggen.se)
Men i början av året visste vi ännu inte vad ”Covid-19” eller ”popup-cykelbanor” var för något.
Istället började vi med en gammal käpphäst, att bygga bredare cykelbanor för att också tillåta blåljustrafik. Till skillnad från bil, så är cykel lätt att lyfta undan och lämna plats åt dem som verkligen behöver komma fram.
Bygg bredare cykelbanor till blåljustrafiken! (cyklistbloggen.se)
I början av året upptäckte vi också ett nytt fenomen, cykelkorgstjuvar, något som sedan blev en följetong i framförallt Göteborg, av någon anledning. Vi satte ihop sju tips för hur du slipper bli bestulen.
Se upp för cykelkorgstjuvar! (cyklistbloggen.se)
Och här kan vi tillägga att polisen gjorde sitt första gripande nu i höstas:
Våg av cykelkorgsstölder i Göteborg – P4 Göteborg | Sveriges Radio
I februari konstaterade vi att infrastrukturministern stolt tog emot ett pris för hur fantastiskt bra 2+1 vägar var för Nollvisionen. Vi passade på att fråga om de tänkt på att 2+1 vägar är livsfarliga för cyklister (och fotgängare). Det hade de inte. Vi skrev:
”Men nu har lösningen vunnit pris och ett stolt Infrastrukturdepartement twittrar ”Together we can save lives!”. I varje fall om de sitter i en bil.”
”Nollvision – på cyklisters bekostnad (cyklistbloggen.se)
Effekter på cykling inte med när staten fick trafiksäkerhetspris (cyklistbloggen.se)
För oss i Stockholm blev 2020 också något av ”Det tradiga tjatet att få cykla mot enkelriktat”- en kamp som också kommer påverka resten av landet, där samma försök görs . Stockholms stad har under ett par år försökt göra det möjligt att cykla mot enkelriktat och under 2020 stoppades försöket först, men kommunen skyltade om och efter ett par vändor till så verkar det nu ha löst sig. För cyklisterna ute på gatan utan några egentliga skillnader, så man kan ju fråga sig vad allt hallabaloj handlade om. Intressant var att Transportstyrelsen ändrade sina egna regler innan de fattade sitt beslut:
Transportstyrelsen ändrade sina egna föreskrifter (cyklistbloggen.se)
Och att deras utredare berättade att det var trafiksäkrare att förbjuda cyklister mot enkelriktat, någon han samma kväll som pressmeddelandet skickades ut, fick ta tillbaks. Trafikforskning visade nämligen inget stöd för att det är farligt att låta cyklister cykla mot enkelriktat. Snarare tvärtom. Plus att det ökar framkomligheten, något som normalt förbehålls motortrafiken.
Inget trafiksäkerhetstänk i Transportstyrelsens beslut (cyklistbloggen.se)
Under våren lyckades vi också få ut ytterligare ett inlägg i serien ”Vi måste prata om”, denna gång handlade det om cirkulationsplatser. I Sverige älskar trafikplanerarna sina cirkulationsplatser, och den allmänna uppfattningen är att de är fantastiska eftersom de ökar framkomligheten och säkerheten. Men vi hävdade att man som vanligt glömde bort cyklisterna, och att cirkulationsplatser tvärtom sabbar framkomligheten rejält för cyklister – och fotgängare, med lååånga omvägar, uppförsbackar och nerförbackar och rätt uselt utformade korsningar.
Vi måste prata om cirkulationsplatser (cyklistbloggen.se)
Och den lilla forskning som gjorts tyder också på att det är betydligt farligare för cyklister.
Efter sommaren bestämde vi oss också för att ta tag i ett gammalt dåligt samvete, nämligen att säga något om det ”Nationella cykelbokslutet” som används för att berätta hur det går för cyklingen i Sverige. Vi var inte jätteimponerade. Framförallt eftersom det var oklart vad som mättes, hur och vilka målen var. Det ska bli intressant att se hur årets blir, för vi tror att ett riktigt bra nationellt cykelbokslut är avgörande för att se till att utvecklingen faktiskt går framåt.
Nationellt cykelbokslut – Cyklistbloggen
Det slogs också cykelrekord igen, kanske inte så konstigt när folk avråddes att åka kollektivt, men ändå kul.
Sju tips för dig som möter hästar i trafiken (cyklistbloggen.se)
2020 var också året då Trafikverket helt tappade idéer hur de skulle hantera cykeltrafiken, i varje fall på Älvsborgsbron i Göteborg.
Trafikverket: Vi har inga fler idéer just nu (cyklistbloggen.se)
Något som inte hindrade dem att försöka igen på Skurubron i Stockholm på hösten:
Trafikverket löser hastigheten på ännu en bro. (cyklistbloggen.se)
Och framåt hösten tjatade vi igen om den viktigaste förändring vi tror krävs för att cykling på riktigt ska kunna hävda sig i Sverige, nämligen att den urgamla Trafikförordningen ses över.
När trafiksystemet kraschar. (cyklistbloggen.se)
Vi skrev: ”I Sverige har vi aldrig byggt ett trafiksystem för cyklister. Vi har byggt ett trafiksystem för motortrafik, och sedan har vi på olika sätt försökt hantera cyklisterna. Det betyder väjningsplikt i varenda korsning, det betyder att Trafikverket inte får bygga cykelbanor, annat än i anslutning till ”bilvägar”.”
Och på den tonen tänkte vi avsluta det här försöket till kort (nåja) sammanfattning genom att helt oblygt ställa frågor till oss själva. Vi nöjer oss med två frågor, eftersom det fortfarande är julledigt: 1. Vilken var den viktigaste cykelhändelsen för 2020? 2. Vad hoppas du blir verklighet för cykling nästa år?
Jeroen
1. Den viktigaste händelsen över huvud taget 2020 var den globala pandemin. I sin vidrighet så har den fått tusentals människor att ta cykeln till jobbet och skolan. Den har gett många människor en möjlighet att ta sig dit de ska på ett enkelt sätt med bibehållen social distansiering (Slussen undanräknad). Så kanske kommer något gott ur det här – fler som tar cykeln. 2. Jag hoppas att Trafikverket bjuder in en skock cykelplanerare från Nederländerna för ett års mentorskap och utbildning. Att holländarna får gå bredvid sina svenska trafikplanerarkollegor och handfast visa hur mankan utforma en trafikmiljö där alla trafikslag kan samspela.
Christian
1. Den viktigaste cykelhändelsen för mig under 2020 var nog ändå att Corona fick många i världen att inse att cykling är ett förjäkla smidigt, flexibelt och säkert sätt att transportera folk. Man kan tycka att det känns självklart, men jag tror många beslutsfattare, åtminstone i övriga Europa, vaknade till lite. Hey! Och 2021 har Cyklistbloggen funnits i tio år! 2. Och ska jag bara välja ut en enda grej som jag hoppas blir verklighet 2021, så är det att regering och riksdag tar initiativ till en rejäl översyn av regelverken kring cykeln – framförallt kanske trafikförordningen. För den ligger som en våt filt över alla försök ute i kommunerna att skapa moderna cykeltrafiklösningar. Och det kommer den att göra det tills något får ändan ur vagnen.
Och vi avslutar med att ställa fråg
orna till er! Vad var den viktigaste cykelhändelsen för er 2020 och vad hoppas du blir verklighet för cykling 2021? Och än en gång, från botten av våra hjärtan, en stort tack för ert stöd, från oss två!