För något år sedan föreslog Cyklistbloggen att Svensk cykling skulle ge några nederländska trafikplanerare i uppdrag att utforma nya Slussen. Bara själva måtten och platsen, utan att se hur den faktiskt är planerad att se ut.
Att vi föreslog det till Svensk Cykling var bara för att det var på deras Facebooksida vi skrev, men vi tycker idén är vettig för vilken svensk cykelorganisation som helst.
Men, nu verkar något motsvarande skett i Tyskland, åtminstone om vår skoltyska räcker. Nederländska trafikplanerare har fått rita om några områden och resultatet är rätt intressant.
Så här ser till exempel en plats ut (högupplöst):
Ser ut som vilken svensk stad som helst, med klassiskt röda cykelfält och en diagonal cykelpassage, och parkering innaför fältet – med dörrzonen mitt i cykelkörfältet. Kunde vara vilket kvarter som helst i Stockholm till exempel.
Så här ser det ut när holländarna fått sätta tänderna i samma plats (högupplöst):
Nu är det breda cykelbanor, inga farliga dörrzoner i körbanan och här ansluter plötsligt cykelbanorna varandra, med mjuka generösa kurvradier. Och betydligt mer grönska i trafikrummet. Som cyklist så ser man också enkelt och lätt var man ska ta vägen – trafikmiljön blir plötsligt intuitiv. Man ser helt enkelt hur det är tänkt. Helt otroligt. Vilken av de två miljöerna skulle du släppa ut dina barn i? Eller dig själv?
Och vi upprepar vårt tips från förra året: Kan inte någon cykelorganisation göra något liknande i Sverige? Ta till exempel Slussenytan, eller varför inte hoppa på Socialdemokraternas (något senfärdiga) förslag med tre ”strador” genom stan?
Eller, se hur trafikhaveriet vid Vinsta skulle se ut om det utformats av kompetenta trafikplanerare? Blir ni inte nyfikna?
Ser fler exempel och läs mer (på tyska eller google översatt) här.