Ibland dyker det upp stöd för gamla argument när man minst anar det.
Vi skrev ju häromdagen om hur ansvaret för trafiksäkerheten alltid lassas över på de oskyldiga, höll vi på att skriva men vi menade oskyddade, trafikanterna själva.
Så tas till exempel övergångsställen bort med hänvisning till fotgängarnas säkerhet, så läggs väjningsplikten på cyklisterna alldeles oavsett om det är ett pendlingsstråk som möter liten grusväg. Och så används hela jämrans nollvisionen som ett argument för att göra det lite knepigare att ta sig fram som cyklist. Noll cyklister dör, om noll personer cyklar.
Och i Nacka visade det sig genom att cyklisters och fotgängares väg mölades ihop och spärrades av dygnet runt vid en byggutfart.
Vi fick respons från en läsare om just den senare, alltså det ni ser på bilden ovan. När vi kom i Nihola hade vi svårt att passera, men det gick. Men om man kommer med barn i vagn?
”Hej, jag passerar där varje (var)dag – då med en cykelvagn för två barn på släp. Vagnen kommer inte igenom passagen så jag tvingas cykla ut i körfältet uppe vid korsningen med rödljus, och sedan cykla hela vägen ner för backen för att sedan vika in igen vid nästa tillfälle (efter korsningen mot Alphyddan) där gatstenarna återigen är låga. Det innebär att jag måste ha båda barnen i en vagn bakom mig på körbanan i ett par hundra meter, med hungriga bilister som prompt skall köra om på väg ut mot Nacka/Värmdö. Det känns olustigt, osäkert och onödigt. En vansinnig lösning i mina ögon.”
Vi var ju tvugna att kolla med Nacka, vad de tänker när de läser detta. Och här är svaret vi fick:
Det vår barncyklande läsare inte förstår när hen med sina barn racar med stressade bilister är alltså att det är för deras egen skull ekipaget tvingas ut i vägbanan. Cykelkultur som sagt.
Och så länge väghållarna kan komma undan med att spärra av gångbanor och vägar, ta bort övergångsställen och ställa ut grindar och så länge lagstiftaren kan komma undan med att bara helt enkelt lösa allt genom att tvinga cyklister stanna jämt, så kommer inget hända. Förutom att alla drar den självklara slutsatsen att ska man komma fram någonstans, ja då är det bil som gäller.
EDIT: Cyklandeombud påminner också om att också Stockholm gjorde något liknande vid Slussenbygget. Där satte man upp plank och hindrade effektivt sikten för cyklister, med tanken att det skulle bidra till trafiksäkerheten:
Här kan man tillägga att i biltrafiken har man sedan länge kommit fram till att försämrad sikt tvärtom är dåligt för trafiksäkerheten.
Läs också Vi måste sluta prata om cykelsäkerhet