Regeringen har nu bestämt att i sitt satsande på cykling, införa en ny sorts cykelväg, ”Cykelgata”. Regeringen skriver på sin webbplats:
På cykelgator är högsta tillåtna hastigheten är 30 kilometer i timmen och fordon får inte parkeras på gatorna. Förare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan och förare av motordrivna fordon ska anpassa sin hastighet till cykeltrafiken. Den som bryter mot hastighetsbestämmelsen eller bestämmelsen om väjningsplikt ska dömas till böter.
Det har också tagits fram en särskilt skylt, E33:
En ”cykelgata” är alltså en vanlig gata där bilar också får färdas, men de ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken. Det låter lite som samma sak som gäller på gågator, där fordonstrafiken ska anpassa hastigheten till gångtrafiken, vilket polisen tolkat som max sju kilometer i timmen. Frågan är vad motsvarigheten blir här. Får bilister köra om cyklister på en cykelgata?
Det intressanta för oss som cyklistbloggare är att det tycks som att regeringen väljer att faktiskt göra den här vägtypen ”viktigare” än en vanlig cykelbana. Eller, i varje fall lämnar en lucka för de kommuner som vill göra det. Hurdå? Jo:
En cykelbana är ju som vi skrivit om tidigare i princip ingen väg alls, vilket till exempel gör att när den korsar andra vägar så är det inte en ”korsning”, utan en ”utfart”. Det innebär till exempel att när kommuner vill anlägga ”supercykelvägar”, kärt barn har många namn (med byggs aldrig), så har de svårt att till exempel möjliggöra så att cykeltrafiken slipper väjningsplikt varje gång cykelbanan möter annan väg.
Vi skrev en del om det i somras, till exempel här, så vi gräver inte ner oss i det:
Men, nu inför alltså regeringen en helt ny typ av cykelväg, där plötsligt korsningspunkterna inte är något problem. Ni vet, det där med att varje korsning måste man göra avancerade lösningar. Japp, vi har skrivit om det tidigare också, läs till exempel:
För, som det står på regeringen.se:
Förare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan
Det torde betyda att cykelpositiva kommuner istället för att anlägga cykelbanor som ”supercykelvägar”, istället hellre kommer anlägga ”cykelgator”. Då får de väjningsplikt mot trafiken på cykelgatan, förbjuden parkering och väjningsplikt mot cyklister. Betydligt bättre än om de hade gjort en cykelbana istället. Och billigare. Ja, förutom då att det inte blir en cykelväg, utan en blandväg, om än med cykelfokus.
Vi som är vana vid att regler inte alltid betyder det de verkar, undrar dock vad som gömmer sig i passusen ”kör in på”. Om man till exempel korsar en cykelgata på en annan väg, kommer man då ”in” på den?
Och, det införs det två skyltar. Den andra är den här:
Det är E34, cykelgata upphör. Och då läser vi hur det är tänkt på Transportstyrelsens hemsida:
- En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en cykelgata.
Det vill säga, gamla hederliga trygga utfartsregeln. Så en inte vild gissning är att det där med korsningar ovan löses genom att man ser till att cykelgatan upphör i varenda korsning.
Men, möjligheten tycks alltså ha öppnats för att anlägga långa cykelgator som kan bli cyklisters, ja vad brukar de kallas… supercykelmotorvägar. Vi vet inte om det var avsiktligt, men infrastrukturminstern säger ju att:
– Det måste bli smidigare att ta cykeln och jag vill att det ska bli ett transportalternativ för ännu fler. Genom att förbättra och underlätta för cyklande bidrar vi både till en bättre folkhälsa och till ett klimatsmart sätt att resa. Nu ger vi ett nytt verktyg för att kommunerna ska kunna prioritera cykeltrafik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Jag tycker att cykelgator behövs. Det är en vägvariant som i princip är en cykelbana, men där bilar får köras på cyklisternas villkor. Det må finnas tvivel om att alla bilister kommer att respektera det, men skylten visar i alla fall prioritetsordningen.
Bilister respekterar väl oftast gångfartsområden hyggligt. En cykelfartsgata liknar mera en bilväg och ska inte ha någon gångtrafik. Det blir förstås en större utmaning att få en så körbanelik gata att uppfattas rätt, men det blir något att jobba på, både med information och utformning. En tröskel från vanlig körbana precis vid skylten vore nog lämpligt som förtydligande.
Ett problem jag ser är förbudet att parkera. Borde man inte tillåta parkering på särskilt markerade platser? För annars kommer många bra kandidater till cykelgata inte kunna realiseras därför att man inte vill ta bort all möjlighet att parkera.
Det är väl mer likt gångfartsområde än gågata?
SKa säga att jag inte är helt med på skillnaderna.
Jag förstår inte syftet med vägmärket alls. Du kan lika gärna sätta upp skyltar för 30 km/h hastighetsbegränsning, parkering förbjuden, och väjningspliktsmärken på alla korsande gator (vilket du ändå måste göra).
Kombinera med heldragen linje mitt i vägen så har du också i praktiken ett omkörningsförbud.
Resultatet kommer hur som helst vara riktigt dålig framkomlighet för alla. Det kommer sluta med att bilarna kommer fastna i lägsta möjliga cykelhastighet eftersom de inte kan köra om, vilket i sin tur också utgör en barriär för cyklarna bakom som kommer ha svårt att köra om bilen. Det hade funnits en vits med det om man samtidigt också förbjudit genomfartstrafik för bilar, men då måste man ändå till med en separat skylt (tilläggstavla) för det. Vilket gör ”cykelgata”-skylten ännu mer meningslös.
Jag föreslår ett alternativ, något som flitigt använts för cykeltrafiken för att påpeka deras ansvar och skyldigheter i trafiken, nämligen en informationskampanj. Kanske som en skylt i trafikmiljön?
”Hej, bilist! Här, som på alla andra vägar, så har du skyldighet att samspela med andra
trafikanter, som t.ex. cyklister, som precis som du har rätt att använda vägen. Hastighetsbegränsningar är en maximal, inte rekommenderad
hastighet. Hastigheten måste alltid anpassas efter förhållandena.”
Ett tillägg: Förutom att en skylt för cykelgator är betydelselös (det går att uppnå samma resultat med beftintliga skyltar) så är den också kontraproduktiv. Risken är att bilister tolkar detta som att det här är en cykelgata, alltså är alla andra gator bilgator där cyklister inte har något att göra och är i vägen. Det spär helt enkelt på konflikterna ännu mer.
Är det inte tvärtom:
”En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en cykelgata.” tolkar jag som att det funkar exakt som n är en cykelbana korsar en väg i övrigt. Den som kommer in på en väg FRÅN en cykelgata har väjningsplikt. Man behöver alltså inte sätta upp några skyltar om det. Det kan man lämna precis som vanligt, så att ingen biltrafik störs i onödan.
I övrigt, ja, på alltihop.
Annars finns ju den fina ”motortrafik förbjuden” som borde lösa i stort sett allt, om ”cykelbana” byts mot den.
…och din kampanj får gärna kompletteras med en mycket enkel broschyr med samma info i varje brevlåda i Sverige. Eller stå ställer man sig vid vägen och ger alla bilister en liten påse med broschyren och en mintkaramell eller reflexväst. Eller, inte ”eller” förresten. Båda.
Skillnaden kan ju vara om de skyltar det som normal 30-väg är att cyklar och mopder måste hålla så långt som möjligt till höger.
Medans, hur man beslutar för regler om Cykelfartsgator, så kan man besluta om att man får cykla mitt i vägen om man vill och inte behöva hålla åt sidan.
Man behöver ju inte cykla i dörrzonen till parkerade bilar förstås, även idag men det hade ju varit smidigt om gatan hade varit för cyklar.