Japp, polisen har stått och lasrat cyklister uppe på Götgatsbackens krön igen, alltså där där det är gågata. Man får cykla, men ska göra det på de gåendes villkor. Enda konstigheterna är att kommunen fortfarande inte lyckats lösa att stans mest trafikerade pendlingsstråk dras in på gågatan ifråga.
Men, vi har ju tidigare gnällt framförallt på hur poliser och media väljer att vinkla de här kontrollerna. Nu senast för ett par veckor sedan gnällde vi igen till exempel.
Och med den tråkiga attityden gäller det att vara på tårna när något istället är bra. Så vi passar på nu. Och eftersom vi precis skrivit ett syrligt inlägg, så vill vi understryka att vi på riktigt blev glada över detta. Ingen ironi alltså.
YB_Södermalm twittrade:
Idag har vi haft fokus och inrikting på bilister i trafiken när tjänsten så medgett. I morgon kommer vi fokusera på cyklisterna. Ingen mannamån, lika för alla.
— YB Södermalm (@YB_Sodermalm) September 8, 2020
Och noterar att bilister nu är bilister, och cyklister är cyklister. Alla pekas ut lika mycket eller lite, så som det ska vara.
Som följdes upp i går med:
Dagens trafikinsats genererade bötfällda cyklister och bötfällda bilister. Rödljuskörningar, hastighet och mobilpratande under färd var några av förseelserna som rapporterades.
— YB Södermalm (@YB_Sodermalm) September 9, 2020
Där alla behandlades lika. Snälla alla poliser i trafikverksamhet i hela landet. Lär av YB Södermalm. Vi som cyklar uppskattar det på riktigt, och på sikt leder det till, hävdar vi, att polisen bidrar till ett bättre trafikklimat.
Och igår skrev Direktpress om det . I huvudsak balanserat, kan vara första gången cyklister fick förmånen att inte buntas ihop, utan det framkom att det handlade om ”fortkörare”:
Under onsdagsförmiddagen var polisen på plats vid gågatan på Götgatsbacken för att framförallt kontrollera cyklisternas och elsparkcyklarnas hastigheter med laserkamera och bötfälla fortkörare.
Det här kan verka som randanmärkningar, men som vi skrivit tidigare är ”bilister” sällan ”bilister” utan ”föräldrar” eller ”fartgalningar”. Det vill säga man pekar ut dem som bryter mot lagen, inte allihop. Fortkörande cyklister däremot brukar vara just ”cyklister”. Lagbrytare hela bunten.
Men, i vad som måste vara första gången någonsin, så förtydligas detta ytterligare av polisen:
– Huvuddelen av de som cyklar här förhåller sig till reglerna och anpassar sig. Det är de som cyklar i 30 kilometer i timmen och kör slalom mellan fotgängarna här som vi vill komma åt. Krockar de med en fotgängare kan det bli en dödsolycka, säger Christer Baad.
Det här har vi faktiskt aldrig sett någonsin. Att man poängterar att de flesta faktiskt sköter sig. Det är en rejält annorlunda tongång och igen, andra poliser, lär av Stockholmspolisen här. Det skapar ett tolerantare trafikklimat, när inte alla cyklister hela tiden pekas ut som regelbrytande cyklistmarodörer. Bra så.
Och Christer Baad avslutar i samma stil och siktar på kommunen:
– Det är korkat att man har valt att dra en av de största genomfartslederna från ytterstaden här. Det är som att dra in Essingeleden på Sveavägen. Samtidigt måste vi anpassa oss till verkligheten och en gågata är en gågata, då är det sju kilometer i timmen som gäller, säger Christer Baad.
Ja! Korkat var ordet.
– Det pratas om att skicka folk till mars men vi kan inte lösa hur folk ska cykla i Stockholm, men politikerna verkar inte kunna enas.
Läs mer, och se vad insatsen gav för resultat på Direktpress.se
Toppbild: Jeroen i samspråk med cykelpolis vid annat tillfälle.