Vi läser i Dagens DN att Stadsgårdsleden ska göras bättre och mysigare för alla som inte sitter i bil.
För er som inte bor i Stockholm, så är Stadsgårdsleden hem för nästan konstanta bilköer som ringlar sig längs kajen på Södermalms norra sida, alltså den som vänder sig in mot Slussen, Gamla Stan och Skeppsholmen.
Södermalm är en av Stockholms högre öar, men leden går i kajhöjd, vilket beror på att man sprängt bort hela berget just här. Resultatet innebär att det på ena sidan är kaj och Saltsjöns öppna vatten, på andra sidan en enorm klippvägg. Resultatet innebär att ljudet studsar mot den där väggen och effektivt dränker allt annat ljud än motorljud.
Det är, i korthet, en oerhört omysig miljö för alla som inte sitter i en ljudämpande bilkupé.
Nu ska det bli ändring på det läser vi. Och det är fullständigt lysande, inte minst för att det är jättemärkligt att 2020 ha en motorled som går rätt in i stans äldsta miljöer.
Stadsgårdskajen på Södermalm präglas av stängsel och buller från biltrafiken och Slussenbygget. Men om några år ska det i stället finnas kaféer, restauranger och ett promenadstråk längs vattnet.
– Det här är fantastiskt – en av Stockholms vackraste utsikter – men inte så tillgängligt i dag, säger finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).
Jättebra. Vi läser också att Birka Line, som har en stor del av kajen, lagt ner sin verksamhet. Det är tråkigt för Birka Line, men som cyklister minns vi 2014, när det plötsligt gjordes vändplan för passagerarbussar vid deras terminal. Effekten för cyklister på pendlingsstråket blev den här:
Då var det också gångbana och det där staketet (som fick reflexer först efter att cyklister klagat) tvingade ut precis alla fotgängare i cykelbanan. Och det här är ett rätt hårt frekventerat gångstråk. Numera är hela ytan cykelbana, men kanske kan man då hoppas på att bredden återställs när vändplan inte längre behövs? Kanske:
Men stora ytor här har utnyttjats av bussar till Birkaterminalen, och de behövs ju inte längre, säger Anna König Jerlmyr.
Men, åter till planerna på att göra det här till en människovänligare plats. Hur ska man få ner trafiken och trafikbullret?
– Elbilarna kommer, och det planeras för fullt för cykelstråk här. Men vi får stå ut med bullret något år till.
Här blir vi lite oroliga. Visst, elbilar låter betydligt mindre än vanliga bilar. Men hur många år kommer det ta innan alla bilar är elbilar? Eller är det tänkt att förbjuda allt utom elbilar?
Och, hur trevligt är det att sitta och fika med utsikten av en bilkö, den må vara aldrig så elektrifierad?
Men också intresserade – det planeras tydligen för cykelstråk? Hela vägen till Slussen?
Vi försöker vara försiktigt optimistiska och håller med om att det känns väldigt omodernt att en av de vackraste kajsträckorna används för bilkö. Särskilt som ju Slussen byggs om för att bli mindre av en trafikmaskin.
Vad tror ni?