Det är i Göteborg som Sveriges Radio P4 rapporterar att cykelstölder ökar igen:
Det här är cyklister vana vid, det är till och med så att man brukar säga att det inte är en fråga om din cykel blir stulen, utan när.
Och man kan säga att polisen tar rätt lätt på problemet.
Tomas Håkansson säger att polisen därför prioriterar andra viktigare brott istället. Det säger han till Ekot.
– Då måste man prioritera annan brottslighet före det. Därför att det är inte resurseffektivt att lägga mer tid på den typen av brott, säger han till Ekot.
Man ska såklart lägga skulden på tjuvarna. Om folk gav fan i att sno andras cyklar skulle det här inte vara ett problem. Men det är såklart ett bekymmer att polisen inte tycker det är ett särskilt viktigt brott att beivra. Det visar sig i flera undersökningar att stöldrisken är ett av skälen till att folk inte cyklar.
Enligt Trafikverket avstår runt 30 procent av de möjliga cyklisterna att cykla på grund av stöldrisken.
Men, varför stjäls cyklar? Ett viktigt skäl kan vara att det är oerhört lätt att omsätta dem i pengar. I den digitala världen är man bara en knapptryckning från att ha förvandlat en nystulen cykel till riktiga pengar.
Tänk om man gjorde det svårare? En alldeles fantastisk sak med cyklar är att alla har ett eget nummer, ett ramnummer, lite som bilar har en registreringsskylt.
Men där jag idag kan skicka ett SMS och omedelbart få reda på vem som äger en bil, finns det inget sätt att ta reda på vem som äger en cykel.
Vi tittar också på de stora säljtjänsterna på Internet, Blocket, Tradera och Facebook för att nämna några. Inga av dem kräver att man uppger ramnummer när man ska sälja sin cykel (men, här ska sägas att Blocket i alla fall har en sida om säkra cykelköp).
Snor man en cykel är det alltså bara att annonsera ut den. Boom – pengar.
Alternativet vore ju att det krävs att man skriver in ramnumret i annonsen. Kombinera det med ett frivilligt register, likt bilregistret, där cykelägare kan registrera sin cykel, så gör du det plötsligt mycket svårare att sälja stulna cyklar. Som köpare kan man bara kolla om cykeln finns registrerad och se om namnet överenstämmer med säljarens. Gör det inte det, så anmäler man annonsen och låter bli att köpa den. Blir man av med sin cykel, spärrar man den i registret så att den dyker upp som stulen.
Plötsligt blir det betydligt mindre intressant att sno hojar.
Systemet finns redan i Danmark, kallas VIN-systemet. Köper du en cykel där finns alltid ramnumret, stelnummer, angivet.
Och där kan du också få reda på ägaren till en cykel med hjälp av polisens egen app eller via fristående webbtjänster.
Det hindrar såklart inte alla cykelstölder, folk får sina cyklar snodda i Danmark också. Men det gör det svårare.
Vad tror ni? Är det dags att införa ett nationellt frivilligt register för alla cyklar och kräva att ramnummer ska uppges vid försäljning? Kanske till och med ett EU-gemensamt, så att det också blir svårare att organiserat föra ut stulna cyklar och sälja i övriga Europa?
Det har funnits ett sådant register. Fram till 1950 ungefär var cyklar tvingade att registeringsnummer. Polisen hade hand om det och cyklar utan skylt fick ej framföras. Vad jag vet har man samma system i Japan fortfarande.
Stöldskyddsföreningen säljer ett märkningssystem för cyklar mot en engångsavgift. De har hängt med länge men de är nog inte så intresserade av att föra ytterligare ett register.
Tycker att det kan vara en bra idé. Samma sak med mindre motorbåtar som inte är farttygsregistrerade.
Enda som säger att du äger en såda sak är ett köpekvitto.
Läste exempelvis om en som hade vinterförvarat sim motorbåt i annan person lada, men det han inte visste var att fastighetsägaren var under utmätning, så Kronofogdemyndigheten utmätte båten, och det gick inte heller att klaga till Kronofogdemyndigheten, utan han behövde vända sig till Förvaltningsrätten och försöka stoppa utmätningen och då visa bevis på att det är hans båt. Har man då tappat bort köpekvittot är det svårt.
Gällande cyklar så kanske de kan läggas till i vägtrafikregistret?
Typ som moped klass I. De har en vägtrafikregsiteravgift på 50 kr som betalas vid registreringen. Kanske man kan göra likadant med cyklar? 50 kr i engångsavfift påverkar inte andrahandsmarknaden, och knappt förstahandsmarknaden heller. Då gäller förstås regskylt och vanliga regnummer. Men jag tänker mig att man kan bortse ifrån kravet på skylt, och använda något annat än regnummer (som troligen inte skulle räcka till), ex. ramnummer.
Nackdelen är väl då att det blir offentligt, och lättare att hitta var de dyra cyklarna bor. Det är ju ett problem efter som det är svårt att få en fullvärdesförsäkring om cykeln kostar en del.
Det där med cykelregister måste också vara hållbart över tid – även när försäkringsbolagen är inblandade.
Jag köpte i början av 2011 en ny cykel och valde att registrera den hos Smart Safety (Falck). Registreringen kostade en liten avgift och förnyades för några år framåt, tre (eller möjligen fyra) år i taget. Så här i efterhand är det lite svårt att rekonstruera kronologin utan att gräva i någon pärm där eventuellt inbetalningskort sitter, men jag är rätt säker på att jag betalade för en förnyelse 2014 (efter tre år). Sedan flyttade jag 2014, flyttade igen 2015 och när 2017 kom och jag förväntade mig ett nytt inbetalningskort för förnyelse så ringde jag Falck, vars handläggare var lite konfunderad men till slut kunde hänvisa mig till Solid som köpt verksamheten av Falck. När jag ringde Solid så sade de bara att det är lugnt, ett nytt inbetalningskort kommer att komma.
Sedan glömde jag av saken och flyttade igen (och sedan en gång till). Det kom förresten aldrig något inbetalningskort.
Nu har jag precis ringt Solid och de konstaterade att, jovisst, min cykel finns i deras register och polisen har tillgång till registret. Men den är bara registrerad på mitt namn och min dåvarande bostadsadress – en trappuppgång i Lund – och inte på mitt personnummer. Så de kan inte lätt få tag i mig om cykeln skulle hittas. Nå, min före detta fru bor förstås kvar på adressen – men vi har ju inte samma efternamn! Och det telefonnummer som finns registrerat har en siffra fel, så ringer man det så kommer man inte till henne. Kan då dessa uppgifter ändras? Nix. Registret är bara ett arkiv och Solid erbjuder ingen annan registrering för begagnade cyklar.
Så min cykel har förvisso ett tjusigt klistermärke och ett registreringsnummer och finns i ett register – men uppgifterna i registret är oanvändbara för att nå mig utan att också bedriva lite detektivarbete (dörrknackning i trappuppgången för att ta reda på om någon boende där vet vem jag är och hur man kan nå mig). Känns ju inte som att polisen skulle bry sig jättemycket. Och uppenbarligen inte försäkringsbolagen heller, annars skulle de inte låta ett befintligt cykelregister förfalla på det här viset.
Jag tänker att det borde väl vara ännu enklare att Blocket kräver att man lägger in ett ramnummer när man säljer en cykel, och att de automatiskt kontrollerar det, än att man förlitar sig på att potentiella köpare gör det. Sedan får man väl dock förlita sig på att potentiella köpare anmäler annonser gällande cyklar, som inte är registrerade som cykelförsäljning.
Detta och att tullen har så lite resurser att kolla utgående trafik vid hamnar och öresundsbron. Lagstiftningsändring så att det blir lättare att stopp utgående trafik med stöldgods.
Idag borde det gå att bygga en appbaserad lösning på ett enkelt sätt. Frågan är väl som vanligt vem som ska betala.
Det känns bara så oerhört märkligt att det inte redan finns!
Jag köpte en ny cykel för ca 20 år sedan, och uppmanades då att för en liten peng få min cykel registrerad i ”cykelregistret”. En dekal sattes på ramen, och när den sedan stals tog jag upp detta register med polisen, i samband med anmälan. De hade inte den blekaste aning om vad det var för ett register. Aldrig hört talas om det.
Så, någon tänkte tanken, redan då, för 20 år sedan, men se, det slog visst inte.
Det vore ju annars något som borde intressera försäkringsbolagen!
Det fanns ett frivilligt register listat i Wikipedias artikel om just cykelregister, ”cykelregister.se”. Men det framgår inte vilka som ligger bakom. Och sen är ju problemet att det måste vara allmänt känt och använt för att fungera.
Tror det skulle krävas en statlig aktör bakom, antingen i form av förvaltare av det, tex Transportstyrelsen, eller genom ett officiellt uppdrag till till exempel Cykelfrämjandet. Och att säljsajterna är med på båten så att det blir allmänt känt. Det hela bygger ju på att köparna inte köper cyklar annonseras utan ramnummer.