I går skrev vi ju om hur exceptionellt många som cyklar över Slussen nu i. En på många sätt fantastisk utveckling.
Men idag tänkte vi fokusera lite på en annan vinkel: Hur svårt det är att cykla corona-säkert när man trycks ihop i grupper som ofta tvingas hålla betydligt mindre avstånd mellan varandra än de rekommenderade två meterna, och som ofta närmar sig, eller passerar, de där 50 som man får vara samtidigt.
Men, som vi skrev tidigare i våras, det är ju inte av självklarhet. Uppmärksamma tittare på gårdagens lilla filmsnutt kommenterade ju snabbt att det är ironiskt att cyklisterna står i täta köer, samtidigt som den glesa biltrafiken rullar förbi i princip kö-löst.
Sen reflekterar vi också lite över hur Stockholmscyklisterna, som ofta beskrivs som rent anarkistiska, helt ignorerande trafikregler och körandes som tokar, i princip manngrannt följer kommunens rekommendationer och tränger ihop sig i den trånga fållan, trots att det vore helt lagligt att cykla på de stora tomma ytorna på vägbanan. Vi skulle säga att Stockholms cyklister är ett fogligt släkte som inte i onödan vill vare sig vara i vägen, eller göra fel. Vilket filmklippet är ett utmärkt exempel på.
Men, tillbaks till Covid. Slussen är inte enda exemplet på hur regionen på sex månader inte gjort någon som helst anpassning till den rådande pandemin, trots att myndigheterna uppmanar alla att cykla så mycket som möjligt och inte ta bil eller kollektivtrafik.
Ett annat slumpvis exempel är Nacka som lägger en tillfällig busshållplats på cykelbanan:
Innan Covid, inga konstigheter. Man får sakta ner när det är vägarbete. Men nu?
Här trycker man nu ihop cyklister, mopedister och fotgängare på en smal, smal passage så att de trängs ihop, precis där det redan står ännu fler människor och väntar på bussen. Ett effektivt sätt att säkerställa att folk inte håller avstånd till varandra. Man skulle till och med kunna säga att man aktivt skapar ett covid-problem.
Enda stället på platsen att åka covidsäkert är i bil, på de väl tilltagna körfälten.
Våra myndigheter gör som de alltid gjort. Och nöjer sig med uppmaningar. Ansvaret är inte vårt, det är ert.
Hade man Covid-löst situationen ovan, på allvar, så hade man såklart tagit ett av körfälten och lagt busshållplatsen där. Då hade biltrafiken fått vänta liten när bussen tog upp passagerare – men å andra sidan hade man bidragit till att minska smittspridning.
I till exempel Nederländerna (suck) så har man inte bara funderat på det här med vägarbeten. Man har börjat fundera på hur man ser till att inte bunta ihop fotgängare och cyklister i stora grupper alls. Till exempel med rödljus:
By keeping the red times for bicycle signal groups as short as possible, the number of arrivals during the red time is as low as possible, and as few cyclists as possible need to line up at the stop line.
De funderar inte bara över trafikljus utan ute på vägarna:
Create Temporary One-Way Cycle Paths
In many cases a bi-directional bicycle path causes a strong decrease in capacity. On cycle paths of this kind, it is not possible to set up cyclists next to each other as a sort of herringbone. Setting up at the edge of the bike path causes problems with the 1.5 metre space in the opposite direction. Wherever possible, the two-way bike path can be removed by only allowing one-way cycling.
Det vill säga att enkelrikta dubbelriktade cykelbanor för att öka möjligheterna att hålla avstånden (Frågan är om det skulle gå i Sverige, där nästan alla cykelbanor är dubbelriktade och där det inte nödvändigtvis finns alternativ).
Men pandemin fortsätter även i höst. Det går att lösa bara man funderar lite. Men vi har i princip inte sett något initiativ alls, ingen debatt, ingen diskussion. Frågan vi ställer är, hur pågår det här idéarbetet i Sverige? Vem leder det? När ser vi resultat?
Eller kommer svenska myndigheter nöja sig med att köra reklamkampanjer som lägger över ansvaret på medborgarna?
Läs mer om covidsäker trafik hos Dutch Cycling Embassy
Läs mer om hur olika europiska städer löser covidsäkring av trafiken hos POLIS
Och här är våra övriga covid-inlägg.
Toppbild: Polisnetwork.eu