Vi har ju skrivit om det tidigare, det fiffiga med att låta blåljustrafiken använda de oftast helt kö-fria cykelvägarna för att komma fram. Något som görs med stor framgång i till exempel Nederländerna.
Nu har det hänt i Storbritannien. En ambulansförare filmades med att flytta undan plasthindren vid en av de tillfälliga cykelbanorna som dykt upp i Coronasmittans spår. Rubriken? ”Ambulans slapp fastna i köer tack vare ny fri cykelbana”?
Nope. BBC hittade en annan klickvänligare vinkel.

This footage shows the moment an ambulance’s path was blocked by a new cycle lane in Sheffield.
Paramedics had to leave the vehicle to move the bollards out of their way.
Read more: https://t.co/9rpC3vNAU3 pic.twitter.com/49RhnanDHG
— BBC Yorkshire (@BBCLookNorth) July 8, 2020
Twittrare ställer motfrågan: Vad tar längst tid, att flytta några plasthinder, eller att sitta fast i bilköerna som var där innan det blev cykelbana?
Terribly short-sighted journalism.
If it weren’t for the cycle lane, both lanes would have been blocked by cars.
— Maximus von Radfahren (@CultOfCyclists) July 10, 2020
Looks to me like it was stuck behind traffic and used the cycle lane to bypass it.
— Neil Meadows (@Neilythere74) July 9, 2020
Actually traffic was blocking the ambulance. The temporary barriers just need tweaking to allow access to emergency vehicles.
Emergency crews also have to get out to unlock folding bollards designed to prevent dangerous rat-running.— Black Country Ste (@CCSteV) July 10, 2020
Det här sista är ju en relevant invändning: Man behöver göra det lättare för blåljustrafiken att komma in i de tillfälliga cykelbanorna. Löser man det så får man hela bonusen med cykelbanorna: Inga köer och lättflyttad trafik när snabb transport behövs.
Toppbild: Swedish Ambulance in Gothenburg, Albin Olsson/Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0