För nästan ett år sedan, i augusti 2019, skrev vi om grindarna på det regionala cykelstråket i Kungens Kurva.
Sen gick året och i mars 2020 frågade vi igen. Fortfarande grind rätt ut i körfälten. Då väntade de på besked från Mark- och miljödomstolen.
Vi kollade igen nu i början av juni. Då hade kommunen vunnit i domstolen men så här en knapp månad senare ser det ut så här:
Kommunen skyller på fastighetsägaren, som skyller på kommunen som sedan hänvisar till domstol.
Samtidigt på Norr Mälarstrand:
Vi skrev om Norr Mälarstrand redan 2017, och då kallade vi en av de första ”riktiga” cykelvägarna i Stockholm. En rimligt tilltagen väg som sedan dess slutat vara cykelväg för att istället bli mathäng framför foodtrucks. Två olyckor hittills, vad vi vet, Trafikkontor, polis, parkeringsvaktsbolag, ingen verkar vara ansvarig alla pekar finger åt någon annan. Och skattepengar som gått till en svindyr cykelbana är i princip pengar i sjön.
För när det gäller cykelvägar är alla och ingen ansvarig, vilket leder till precis det här, att inget sker. Alla väntar på att någon annan ska fixa.
Men på den vanliga vägbanan:
”Den felaktiga vägomläggningen vid Tomtebodakurvan på Essingeleden i Stockholm kommer att börja åtgärdas först i kväll vid 22-tiden. Det var i natt som vägfälten blev felmålade. Det såg ut som det var ett körfält fast det var två, något som lett till tvära inbromsningar, omfattande köer och stor irritation idag.”
”Trafikverket bedömer att händelsen har liten påverkan på trafiken.”
”Liten påverkan på trafiken”
Varningen gick ut klockan 22.17 på torsdagen och trafiken bedöms påverkas fram till 23.15
Uppdatering klockan 23:01: Händelsen har klarats upp och trafiken flyter åter som vanligt.
Här kan det vara värt att lyfta den här:
Där Trafik Stockholm skyllde på Stadsdelsnämnden som inte tyckte det var så viktigt alls. Så det slutade med att cyklisterna själva fixade det.
Och så klassikern:
”Personalen på ledningscentralen fick samtal om att det låg en mjuk kudde på Tranebergsbron. Personalen ringde över till väghållaren som skulle åka ut och ta hand om den mjuka kudden”.
Ja i den riktiga trafiken, där går det fort. Där räknar man åtgärdstid i timmar, inte år.
Men cykelbana, pfft. Det är någon annans ansvar.
Kanske dags att göra något åt det.
Och för att vara tydliga här: Vi tycker alltså att det är dags att se till att det tas fram samma regler som för vanliga vägar, med glasklar ansvarsfördelning och samma typ av prioritet. Så att åtgärdstid även för cykeltrafik blir mätt i timmar, inte i år.
Toppbild: Klassiskt ”någonannansproblem” Foto Jon Jogensjö.