Länsförsäkringar Bergslagen passar på i sommarvärmen att slå ett slag för trafikregelkunskap för cyklister. Så här presenterar de det på sin Facebooksida:
”Har du dålig koll på trafikreglerna när du cyklar? Då är du inte ensam. Runt 20 procent av alla cyklister kan inte reglerna”.
Och det låter ju illa. 20 procent alltså. Kan inte reglerna.
Men vi har ju hållit på ett tag och den där siffran kändes bekant. Snabb bekräftelse kom via Twitter:
Den undersökningen har vi skrivit om tidigare. Och då kan vi inte riktigt låta bli:
Och det här kanske kräver lite utvikning. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, gjorde mycket riktigt en undersökning om regelkoll bland cyklister. Slutsatsen sammanfattas så här (på sidan nio):
”Resultaten från studien visade att deltagarnas regelkunskap var relativt god, i varje fall när det gäller beteenden som är förbjudna.”
Undersökningen bestod av fem delar, där bara den femte handlade om ren regelkunskap:
”I del 5 slutligen fick deltagarna för varje beteende svara på frågan om vilken regel de tror gäller i varje situation. Svarsalternativen där var ”Alltid tillåtet”, ”Tillåtet i vissa situationer, som…” (där deltagarna själva fick fylla i den regel de trodde gällde), ”Förbjudet” och ”Vet ej”.
När det gällde förbud, till exempel cykla mot rött ljus, hade den övervägande majoriteten svarat rätt.
Det var när det gäller saker som faktiskt är tillåtna, som folk var mer osäkra. Till exempel trodde alltså 64,4% att det var helt förbjudet att cykla med alkohol i kroppen. Bara 6,1% svarade rätt, att det är tillåtet ”i vissa situationer”. Därav vår elaka fråga till Länsförsäkringar, om de tycker det är ett problem att folk tror att det är förbjudet att cykla onyktra.
En av frågorna har sedan VTI gjorde sin undersökning 2016, dessutom ändrats – den om att cykla på (bil)-vägen trots att det finns en cykelbana intill vägen. Många trodde också att det var förbjudet att cykla i bussfil, vilket det inte alltid är.
Till det kan man såklart lägga att Länsförsäkringars påstående i sig är jävligt brett, ”Runt 20 procent av alla cyklister kan inte reglerna” – vad betyder det? Kan inga regler alls, överhuvudtaget? Kan några, men inte de viktiga?
Och rätt svar är alltså, kan inte de fyra på bilden ovan, vilket innebär att de var försiktigare än de strikt taget behöver vara. Det är rätt långt ifrån ”kan inte reglerna” skulle vi vilja påstå.
VTI drar andra slutsatser i sitt pressmeddelande:
En enkätstudie från VTI visar att många anser att reglerna för cyklister är oklara, vilket leder till osäkerhet och regelbrott. Forskarna rekommenderar enklare, mer anpassade trafikregler, bättre infrastruktur och mer riktad information till cyklister.
Och det är något vi både skriver under på (förutom det där sista om mer information möjligtvis), och har skrivit spaltmeter om.
Sen, avslutningsvis, vill Länsförsäkringar också med en video lära ut trafikreglerna. Det går sådär. Vi gör en skärmdump:
Här kan man ju för det första konstatera att majoriteten av de som svarade VTI (53,9%) trodde det var helt förbjudet att cykla på övergångsställen.
Och den fällan lyckas faktiskt Länsförsäkringar undvika, alltså att säga att det är förbjudet att cykla över övergångsställen. Det är det inte.
EDIT: Nepp, aldrig får man vara glad. Det visar sig att Länsförsäkringar har en hemsida. Där skriver de:
”På övergångstället cyklar vi inte, där l
eder vi cykeln.”
Och det, med all respekt, är inget Länsförsäkringar bestämmer. Det bestämmer varje enskild cyklist själv, utifrån vad som är lämpligt. Och som vi visat många gånger tidigare, ofta är det byggt så att cyklister leds ut på övergångsställen. Då ska det såklart användas för att cykla över, givet att man i övrigt följer trafikreglerna.
Men, man får inget företräde om man leder över cykeln. Man får aldrig företräde i trafiken. Länsförsäkringar har helt enkelt fel när de försöker förklara trafikregeln. Faktum är att det är själva grunden för hela trafiklagstiftningen. Det finns inga rättigheter, bara skyldigheter. Det kan tyckas vara en petitess, men styr hela trafiksystemet och det är med flit. Genom att aldrig anta att du har rätt till något, så blir ditt trafikbeteende defensivt – och det är säkrare för alla.
Och om man som Länsförsäkringar tar på sig att uppfostra andra, bör man kanske dubbelkolla att man inte lär ut felaktigheter.
Toppbild: S. Hermann & F. Richter från Pixabay