Man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta. Som bloggare som precis skrivit om ”cykelbanans” låga status i Sverige och lyft att det är dags att avskaffa begreppet helt så är man såklart tacksam. Men som cyklist blir man ju inte direkt sprudlande, när man upptäcker sånt här:
Det här är i Nyköping och är man van vid att cykelvägar kan se ut precis hur som helst kanske man inte först höjer på ögonbrynen. Så låt oss använda färg. Det här är cykelbanan:
Om man lite snabbt bryter ner det har alltså Nyköping lyckats med konststycket att skapa en cykelväg, ”cykelbana” med vänstertrafik. Något övriga Sverige avskaffade 1967. Av någon anledning, kanske för att i princip hela resten av världen kör i högertrafik.
Men, för att vara cyklist i Sverige krävs ju exceptionell anpassningsförmåga, så Nyköping kanske tänkte att det gäller att inte låta cyklisterna slappa till.
Man valde dessutom att lägga en trottoarkant mellan cykelbanans bägge körfält, men inte mot gångtrafiken. Because… nej, det är är lite bortom våra vanliga spetsfundigheter inför ”när det blivit lite tokigt”. På riktigt, vad fan är det här? Är det ens lagligt?
Stockholmcyklister kan förresten förledas att tro att det lägre av körfälten är cykelfält, men det är det inte. Vägmålningen är vanlig kantlinje, vilket betyder att det där är vägren – eller eventuellt ”cykelbana som är del av vägen”.
Ska vi vara snälla, hoppas vi att det här faktiskt inte är ett planerat haveri, utan ett exempel på att den ena handen inte vet vad den andra gör. Det vill säga att det är en avdelning på kommunen som har hand om vägen, en annan som har hand om trottoaren och att de helt enkelt inte pratat med varandra. Men fan vet, Nyköping är ju också kommunen som bygger halshuggningstunnlar:
Symptomatiskt är att på Google Maps är enda fotgängaren en mobilgångare som går i cykelbanan:
Och cyklist har gjort det enda rätta:
Läs också Krister Isaksson/Bicycling.se: Nu blir det vänstertrafik.