I vårt twitterflöde passerade den här tweeten:
Det handlar alltså om kollektivtrafiken över Öresundsbron skulle stängas av. Enda möjligheten att ta sig över för hugade pendlare är då via bil. Som inte alla har. Plötsligt blir livspusslet svårt.
Och vi drar oss till minnes att vi skrev om det här för sex år sedan. När Öresundbron planerades ville danskarna ha en cykelväg över. Men Sverige tyckte det var onödigt. Från SR Malmöhus:
Tänk att kunna ta hojen över bron. Det var drömmen för många cyklister när Öresundsbron byggdes, men så blev det inte. Den tioårsjubilerande bron blev bara öppen för bilar och tåg, och en och annan löparskara. Danskarna låg på, men svenska ämbetsmän sa nej och någon cykelbana blev aldrig byggd. Här är berättelsen om varför.
Hade ju varit bra att ha nu kan man tänka lite efterklokt.
Och vi har ju skrivit tidigare om en annan bro: Ölandsbron. Där fick man cykla fram till 1995. Men när bilarna skulle fram gjordes cykel- och gångytan om till bilväg.
Sedan dess har hugade cyklister varit hänvisade till alternativa lösningar. Just nu går det en cykelfärja för 50 cyklar. Men bara under vår och sommar. Och då måste man betala – sextio kronor kostar enkel biljett. Och bara en gång i timmen och inte mitt på dagen.
Och Coronavirus eller inte, hur 2020 känns det att det är gratis att köra över bron dygnet runt, men kostar, rätt mycket, pengar för cyklister?
Toppbild: Johannes Jansson/Wikimedia Commons CC BY 2.5 Denmark