Vi kallar den här bilden från Slussen vintern 2020 för ”När politiker bestämmer lite snabbt, men tjänstemän inte vill. Och ingen bryr sig för vi har viktigare saker för oss”.
Det ser lite ut som i lådbilsbanan på Legoland, men skenet bedrar. Det här är sedan i fredags huvudvägen för all pendlingstrafik från Nacka, Värmdö och ungefär halva Hammarby Sjöstad, torget mellan de två tunnebaneuppgångarna vid Slussen.
Det som hänt här, är vi övertygade om, är att kommunalpolitiker sagt att ”Cyklister ska ha prioritet i Slussenbygget! Det SKA gå att komma fram”. Och några motvilliga tjänstmän svarar med ”Jamenvisstdå, så. Nu FINNS det faktiskt en cykelbana DUBBELRIKTAD! över Ryssgården!”
De hade såklart kunnat gjort en riktig avgränsad cykelbana över torget. Men orka liksom. Eller så kunde de ha skitit i det helt. Men då hade kanske funnits liten risk att de fått skäll. Så istället gör vi Lådbilslandet.
Det är förövrigt samma lirare som ligger bakom den här omledningen bara några meter bort:
Ser ni? Det är det här vi pratar om:
Till höger i bild en brandgul hänvisning:
Lite undanskymd står den här, hänvisningen till höger. Och till vänster står den här skylten:
Som alla trafikkunniga vet betyder ”Fordon förbjuden”. Här är det alltså förbjudet att cykla (såvida man inte är varutransport eller transporterar rörelsehindrade).
Det här är alltså omledningen för alla cyklister som ska till och från Katarinavägen, vilket just nu också omfattar alla cyklister från Nacka/Värmdö och halva Hammarby Sjöstad – förutom Norra Hammarby hamnen.
Fattar ni yrkesstoltheten och ambitionsnivån som ligger bakom det här? Intresset? Viljan?
Och än är det inte klart – det är flera år kvar av Slussenbygge. Där politikerna lovar, åtminstone publikt, men kommunen har annat, viktigare, för sig.