Nu börjar förebedelserna för nya Slussen-bron som kommer i sommar. Därför spärras nu all cykeltrafik som svänger höger vid Götgatan/Hornsgatan.
Ni som cyklat Götgatan senaste åren minns när Stadsmuseet renoverades och delar av backen ner till korsningen var avspärrad. Vad det verkar etableras det nu åter ett arbetsområde där, så räkna med trängsel i korsningen igen.
För cyklister som kommer västerifrån Honrsgatan och för cyklister som kommer söderifrån Götgatan, betyder det att enda ”riktiga” cykelvägen är den västra sidan – den in mot Mälaren.
Det vill säga, kommer man från Hornsgatan ska man svänga vänster vid korsningen med Götgatan, ner mot Hilton. Kommer man från Götgatan ska man köra rakt över i korsningen.
Så här skriver Projekt Slussen:
Vill du gå eller cykla från Götgatan/Hornsgatan mot Gamla stan kan du ta vägen via den västra sidan av bron. Du som vill ta dig mellan Ryssgården och Hornsgatan kan välja vägen via Peter Myndes backe.
Och så här ska det vara till första april nästa år.
Ni som har följt Cyklistbloggen vet att vi är oerhört skeptiska till cykelbanan på västra sidan, framförallt när man ska ta sig över till Skeppsbron. Trafikljusen prioriterar biltrafiken, så cykeltrafiken blir ofta stående. Även när det i övrigt är tomt på trafik.
Därför är vårt förslag istället att cyklister som ska mot Skeppsbron fortsätter i vägbanan och väljer bussfilen ner. Det är bredare, säkrare och bättre på alla sätt och ni slipper stå och titta på öde vägbanan i väntan på grönt.
Och som cyklister får ni cykla i bussfilen. Notera dock att högersväng förbi bilhindren nere vid Skeppsbron är förbjuden. Ska man cykla lagligt återvänder man därför till cykelbanan innan dess. Så här ungefär:
Läs fler inlägg om Slussen