Det här var en vändning vi inte riktigt såg komma. Det går tydligen sämre för handlarna på Götgatspuckeln. Eller i varje fall för två av dem, en skomakare och en mataffär. Och det är cyklisternas fel.
Det är tidningen Mitt i Stockholm som har intervjuat två handlare på Götgatsbacken och det är de som säger att:
Den stora mängd cyklister i Götgatsbacken skrämmer bort kunderna, berättar handlare.
– Det känns inte längre som en gågata. Vi har tappat omsättning, säger Patrik Danielsson, som har matbutiken vid tunnelbanan.
Exakt vad som fått dem att komma fram till att det är just cyklisternas fel att folk köper färre skor och mat i affärerna framgår inte, men handlarn säger att:
– Jag har varit här i 20 år och hör av vad kunderna säger. Jag är övertygad om att det är så. Det är ju inte så att det bor färre människor i området, säger han.
Vet inte riktigt om det känns som en helt stabil grund att stå på för att slå larm. Det är ju fler saker som hänt de senaste tjugo åren än att det kommit fler cyklister till platsen.
Vi pitchar in att för tjugo år sedan fanns inte Mathem.se och Mat.se. För tjugo år sedan, 2001, såg Coop.se ut så här och erbjud bara telefonnummer till KF:s pressavdelning. I dag är Coop.se inte ensamma om att erbjuda hemleverans och smidig onlinetjänst för att handla mat direkt från soffan hemma. ICA.se gör det, Willys.se gör det, listan kan göras lång.
Och det här gäller ju i ännu högre utsträckning skohandeln (den andra personen i artikel var alltså skohandlare).
Men skyll för all del på cyklisterna. Och på tal om för tjugo år sedan, så såg det ut så här på Götgatspuckeln så sent som hösten 2004.
Götgatspuckeln blev alltså gågata då, något som förövrigt också skulle slå hårt mot handlarna på platsen, om man skulle tro opinionen vid tillfället. Numera är bilarna förvisade till Söderleden. 2019, däremot, är problemet alltså inte frånvaron av bilar, utan närvaron av cyklister. Affärerna går bra med tät biltrafik, eller med ”gå och strosa-känslan”. Men icke med cyklister.
Det sagt är ju situationen på Götgatspuckeln en följetong. Det är ingen bra idé att både ha en strosyta för fotgängare och ett av Stockholms mest trafikerade cykelstråk ihopbuntade på samma lilla yta alldeles oaktat om det påverkar den lokala detaljhandeln eller inte. Sträckan är alltså utpekat som pendlingsstråk i kommunens officiella cykelplan från 2012.
Mängder av förslag på lösning har framförts och testats. 2013 öppnades till exempel parallellgatan Repslagargatan för trafik i bägge riktningar och 2017 gjordes nya försök att få cyklister att ta omvägen förbi platsen, bland annat genom att måla cykelfält:
2016 föreslogs istället att Söderledstunneln skulle öppnas för cykeltrafik:
Och för bara ett år sedan så framstod det som att den lösningen var klar.
Men än har vi inte sett något.
Det har också föreslagits att bygga cykelbana mitt i gatan över Götgatspuckeln, för att på så sätt separera cyklister och fotgängare tydligare och att bygga en ny bro vid nerfarten till Söderledstunneln för att på så sätt låta cyklister svänga upp på Repslagargatan redan där.
Våra fem öre säger att omvägen över Repslagargatan behöver göras betydligt enklare om den ska vinna över fler cyklister, framförallt i norrgående riktning. Korsningen vid Högbergsatan är idag en flervägskorsning, där alla har väjningsplikt. Här skulle man behöva bygga om så att cykeltrafiken på pendlingsstråket får prioritet framför korsande trafik. På Repslagargatan skulle man behöva göra det ännu tydligare att det inte är en lite parallellgata längre, utan en huvudled för cyklister.
Alternativet att bygga cykelbanor i mitten på Götgatan hade nog varit ännu mer effektivt, ytan är stor och både fotgängare och cyklister får plats. Men då skulle man behöva arbeta mycket med gestaltning så att det blir tydligt för alla – och samtidigt göra det enkelt för fotgängare att ta sig över gatan. Inte en helt lätt uppgift och förmodligen inte särskilt populär. Till skillnad från hur det lät 2004 när biltrafiken skulle bort, så är gågatan numera omtyckt.
Alternativet med cykling i Söderledstunneln tror vi kräver ännu mer. Att ge sig ner i underjorden är inte självklart, särskilt inte när man anar tung motortrafik där.
Alldeles oavsett har den här frågan malts i decennier nu så det är dags att lösa den. Om inte annat för att minska antalet sensationsrubriker.
Läs också det vi skrivit tidigare om Götgatspuckeln.