Vi skrev ju häromdagen om att nya breda cykelvägen längs Stadsgårdsleden lyckats få stolpar mitt i sig. Nu har oturen gjort att även nyanlagd cykelväg i Bromma råkat ut för samma sak.
Enligt tidningen Mitt i (!) Västerort är Trafikkontorets svar ”Ojdå”:
Vi har just nu ingen egen bild, men för den som vill se ytterligare en stolpe mitt i en körbana, klicka er vidare till Mitt i Västerort:
Här står nya rödljuset – mitt på cykelbanan
Trafikkontoret vill såklart ändra det men:
Samtidigt konstaterar hon att det är en ”svår” plats.
och tillägger bekymrat:
– Man vill ju inte göra vare sig gångbanan eller cykelbanan för smal. Men vi kommer att titta vidare på detta, säger Malinda Flodman.
Eller hur. Och vi konstaterar åter att det är en himla massa tur att vägar där biltrafiken ska färdas aldrig hamnar på ”svåra” platser som tvingar ut stolparna mitt i körbanan. Och håller tummarna för att just cykel- och gångtrafikens otur någon gång ska ta slut.
Och vi fattar att det kan vara svårt att upptäcka de här stolparna när man anlägger vägar. Det kan vara svårt att förstå att en stor stolpe mitt i körbanan inte är bra, och att om man ser att man håller på att placera en där, så ska man tänka ”Det här kanske inte är så bra”.
Därför har vi samlat lite stolpar man kan öva på. Ser det ut så här, så bör man alltså inte vänta tills hugad cyklist, eller journalist, gör en uppmärksam på det.
Se det som ett litet övningskit att ta med på lunchmötena eller annan spilltid på kommunalkontoret.
Vi gissar att vi kommer få återkomma om några veckor med lösningen: En målad linje runt. Som i Uppsala (bild ovan), som på Kanalvägen, som på Arenavägen vid Globen.
Och helt orelaterat kommer vi att tänka på att den vanligaste olyckstypen för cyklister är singelolyckor. Märkligt det där.
Foto sidhuvud: Kanalvägen i Stockholm
Edit: Uppföljning finns här.