Nu har Sydsvenskan också skrivit om stolparna, förlåt ljusskulpturerna, i Lund som vi tog upp häromdagen. De här alltså:
Och nu står plötsligt inte stolparna längre i vägen:
Men kommunen följer reglerna – för stolpdjungeln är egentligen inte en del av gång- och cykelbanan, enligt Anna Karlsson. Istället ska gående och cyklister använda ytan vid sidan av stolparna, där det är tre meter brett, vilket är okej enligt regelverket.
Här är platsen igen. Nu med en lastcykel på:
Cyklistbloggen cyklar med samma typ av lastcykel, en Nihola, och den är exakt 89 centimeter bred. Alltså under metern från hjul till hjul. Som vi förstår det ska alltså, enligt kommunens uttalande i Sydsvenskan, dubbelriktad gång- och cykeltrafik rymmas på ytan som lastcykeln står på på bilden. Resten av ytan ska användas för stolparna, vilket ska framgå genom målning (vilket vi gissar att Synskadades Riksförbund kan tänkas ha synpunkter på).
Tyvärr är artikeln bakom betalvägg, men i slutet säger den intervjuade cyklisten Joakim Fors, så här som kommentar till att man valt att använda mer än hälften av vägen till stolpskulptur:
– Istället har man mer yta för stolparna än vad gång- och cykeltrafikanterna får att vistas på, säger han.