Vi fortsätter tittandet på trafiklösningar för cyklister i landet, den här gången Kungens Kurva och Huddinge kommun:
Ni ser alltså en dubbelriktad cykelbana, som också är regionalt cykelstråk, det vill säga lite cyklisternas E4:a.
På bilden är det en utfart från Coop/Krautas lastkajer och parkeringar. Här har man valt att låta den enorma stålgrinden öppnas utåt. Man har också valt att inte ha några reflexer eller andra varningar för att det är en frickin stor stålgrind mitt i vägen.
Vad man däremot har gjort är att lägga ”rumble-strips”, alltså cykeltrafikens motsvarighet till vägbulor, vid utfarten och skrivit ”utfart” i gatan.
Vi kollade med Huddinge kommun som svarade på Twitter:
Hej! Grinden är en tillfällig lösning som vi inte är nöjda med och som tyvärr har stått där för länge. Om några veckor ska en ny grind monteras som öppnas längs med staketet och inte ut mot gatan. Det ska finnas reflexskyltar som varnar cyklister. Vänligen, Ulrika
Av detta konstaterar vi att den tillfälliga lösningen med plötsligt stålgrind på cykel-E4 alltså kommer få vara kvar ett par veckor. Det ”ska” finnas reflexskyltar, men det finns det inte.
Det är såklart fullständigt galet, men vi lämnar för en stund grinden och koncentrerar oss på att kommunen valt att märka utfarten och också sätta farthinder på cyklisternas E4.
Vi går till trafikförordningens regler, en i sammanhanget klassisk sådan, utfartsregeln. Den säger i korthet att kommer man från en utfart, till exempel Coops lastkaj, så har man väjningsplikt mot korsande trafik. Samma sak gäller förövrigt om man som på bilden korsar en cykelbana (Trf 3kap 59§).
Man hade alltså med fog kunnat säga att de som ska sakta ner är de som har väjningsplikt – det vill säga korsande trafik som kommer från lastkajen.
Fundera på om ni någonsin sett en större väg som haft hastighetshinder när de passerar utfarter. När du kör förbi en parkeringsplats så får du alltså sakta ner ifall det kommer någon från parkeringsplatsen. Vi har aldrig sett det.
Men hey, cyklister liksom. Upp med grindar och de får väl sakta ner helt enkelt. Helst leda.
Även vid Heron City används rumble strips och Utfart-texten, ”i trafiksäkerhetssyfte” enligt kommunen: https://twitter.com/ettnoll/status/1147225092646211584