Vi gnällde ju på riktade stringent kritik mot Stockholms lokalmedier i ett tidigare inlägg.
När det gäller frågor om cyklingens villkor och trafikklimatet i stan, så brukar lokalmedias ambitioner inte sträcka sig längre än att fråga slumpvis bilist om vad hen tycker om cyklister för att vara klara (ja, nu är vi elaka, vi kanske hårdrar det lite).
Grejen var att revisorer upptäckt att det fuskades rejält med snöröjningen i vintras, där man bland annat redovisat att man snöröjt med fordon som kanske inte var lämpade för uppgiften.
Men. En redaktion som inte bara skrivit om det, utan faktiskt bitit sig fast rejält, är SVT Nyheter, och det ska de ha cred för. Nu senast för bara någon vecka sedan skrev de om bristande kontroll:
Chefsjuristen Pär Cronhult kritiserar Stockholms stads sätt att kontrollera snöröjningen i Stockholms stad. Han menar att avtalet är tydligt men kontrollen av utförandet slappt och förlåtande.
Och några dagar senare konstaterade de att:
Granskningen slår fast att Trafikkontoret saknar kunskap om vilka som snöröjer i Stockholms stad”. Men trots att trafikkontoret uteslutits från processen har man varken dragit i handbromsen eller krävt mer insyn.
Så, heja SVT Nyheter!
Om man följt deras rapportering under året så framkommer en bild av en kommunal förvaltning som inte kollar särskilt noggrant, som är kompisar med sina uppdragstagare och entreprenörer som lärt sig exakt hur de ska kunna krama ur så mycket skattepengar som möjligt utan att behöva göra jobbet för dem.
Vilket ju är illa. Men det här har ju bara handlat om den havererade snöröjningen och det är här vi tänker att man skulle vilja lyfta blicken bortom bara snökaos. Vi ger er slumpvis utvalt pendelstråk i Stockholm:
Det här är alltså en fyrvägskorsning för cyklar, men också för fotgängare. Till vänster, utanför bilden, kommer en cykelbana med nedförsbacke och till höger är det en viadukt. Det här är ett av Stockholms större pendlingsstråk för cyklister från Nacka, Värmdö, Hammarby Sjöstad och östra Södermalm.
Hur lätt tycker ni att det är att se om det kommer cyklister inifrån viadukten till höger? Inte jättelätt eftersom det är ett jättebuskage som täcker precis hela utfarten.
Ni fattar. Här hade det ju varit bra för cyklisters och fotgängares säkerhet att hålla efter buskagen kan man tänka. Och de här buskarna har ju erbjudits god tid på sig att växa.
Det här är också ett pendlingsstråk och här lämnar vi det faktum att det är ett pendlingsstråk som är utformat som gemensam gång- och cykelbana åt sidan. Men de här björkarna har inte sett en häcksax på många år:
Det här var bara två exempel på en kort sträcka, det finns fler. En som genom året kämpat med det här i flera år är Jon Jogensjö. Vid ett tillfälle tog han till och med saxen i egna händer:
Ja trafikkontoret svarade 2017 ”Vi klipper buskar längs prioriterade stråk” fast de precis sett bilder på oklippta buskar. Så avtal verkar finnas, och en entreprenör får betalt, trots att de cyklande klipper buskarna själva. Läge för revisorerna att kolla sommarunderhållet. pic.twitter.com/WZlc0QBQTT
— Cykelpendla Hässelby (@CyklaHasselby) June 6, 2019
Nu tänker vi i vårt sinne att det finns likheter här mellan vården av buskagen och hur snöröjningen gick till. Vi funderar lite, fungerar upphandlingen av underhåll av cykelvägar på samma sätt som upphandlingen av snöröjning? Är det kanske rentav samma entreprenörer? Hur ser kontrollen ut här?
Här finns underlag för fler journalistiska insatser gissar vi.
Läs några av SVT Nyheters inlägg:
Trafikkontoret i Stockholms stad misstänks för korruption efter snöröjningen
Stockholms pengar för snöröjning gick till skattesmitare
Snöröjare i Stockholm är polisanmälda
Misstänkt fusk med snöröjningen i Stockholm
Snöröjarnas bluff – dumpade snö med golfbil
Bristande kontroll av snöröjningen i Stockholms förorter
Efter snörevisionen – trafikkontoret omplacerar två chefer
Chefsjuristen kritiserar hur Stockholms stad kontrollerar snöröjningen